zaterdag 20 december 2014

De week voor Kerst

Maandagmorgen al vroeg eruit om te gaan werken in het Sykehjem. Het is weer eventjes geleden, maar ze kennen me nog. Laila is vrij en zodoende werken Tyva, Ingrid en ik tesamen. 

Dinsdag probeert Femke een tuigje uit van een sledehond.






Woensdagmorgen is het -23 en in Tolga is het iets warmer, nl. -16.
Eerst gewerkt in Vidarheim alwaar nu een versierde Kerstboom staat.


Om 11.30 uur is het tijd voor de jaarlijkse Kerstkoffie voor alle medewerkers van het Kommunehus en Helsekontor. Ik ben ook uitgenodigd en schuif aan bij een paar bekenden. We krijgen eerst een tweetal liedjes te horen, gezongen door twee meisjes waarvan er eentje gitaar speelt. Daarna zingen we zelf , eten we grøt , luisteren we naar toespraken van de raadsman en de burgermeester , zingen we weer , drinken we koffie en eten we taart en dan als afsluiting nog een liedje gezongen. Al met al erg lekker en gezellig.
Daarna naar Astrid en Steinar. Vanwege de kou, het is hier dan ook onder de twintig, blijven we binnen en versieren Astrid en ik de kerstboom. De guirlandes gaar hier op de noorse manier in de boom, oftewel van boven naar beneden. Steinar keurt de boom goed en trakteert ons dan op gløgg en pepperkaker en chocolade. Als het tijd is om weer naar huis te gaan krijg ik een pakje mee om thuis open te maken. Na elkaar God Jul og et Godt Nyttår te hebben gewenst, rij ik weer naar Kåsa.



's-Avonds rijden Peter en ik naar Øversjødalen voor de laatste på lofte van dit jaar. We sluiten daar af met gløgg en pepperkaker en een kerstbrood. Bij de loterij wint Peter dit keer twee cadeautjes en Bjørn Olav is eerste bij het sjoelen , tweede is Lina en derde is Jan.

Vrijdag ga ik met de schoolbus naar Tolga en dan krijg ik een mooie Nissekalender van May Iren, namens Tolga Kommune. Later komt een andere schoonmaakster , die op school werkt, aan mij vragen waarom May Iren al zo vroeg bij mij was. Ze dacht dat men boos was op mij, geen idee waarom ze dat dacht, maar kon haar vertellen dat dat niet het geval was. Sterker nog, May Iren vertelde dat ze erg blij waren met mij.
Tegen half twaalf zijn Peter en Femke in Tolga alwaar Femke haar controle bij de tandarts heeft. Alles is goed gelukkig en dan rijden we gezamenlijk naar Tynset, Eerst de varkenshaasjes wegbrengen naar Fam. van Dijk en daarna naar de Europris, alwaar we een vlaggenmastverlichting hebben gekocht. De nieuwe adapter werkte jammer genoeg niet voor de eerder aangeschafte verlichting. Dan een nieuwe werkjas voor Peter, de rits van de oude vertrouwde gele heeft het na ruim 4 winters begeven, en dan nog kippenvoer halen.
We hebben dan allemaal honger en besluiten om bij Milano te gaan eten. Het is er erg rustig en het eten is erg goed.

Kebabtallerken voor Peter

Pizza rosa voor Femke

Tunfisksalat voor mijzelf
Dan krijgen we een telefoontje van Linda en als die hoort dat we nog in Tynset zijn, komen zij en Andre gezellig even langs. Ze hebben een zelfgemaakte banketstaaf bij die heerlijk ruikt en die , zoals later blijkt, heerlijk smaakt. 

Daarna doen we de andere boodschappen waarbij we nog een aantal bekenden tegen het lijf lopen, waaronder Astrid en Steiner en Knut Kaasen en zijn vrouw. Dan terug naar huis waarbij we ook nog  hier en daar wat Kerstkaarten in de bus stoppen.

Vrijdagavond kunnen we dan eindelijk bekend maken dat we weer opa en oma gaan worden. Nienke en Jhon krijgen volgend jaar juli een tweede kindje en Yore dus een broertje of zusje.



Zaterdag slapen we eerst uit en laten we Beer uit.

Zaterdagmorgen om een uur of half tien.



Dan ontbijten en dan gaat Peter de stal schoonmaken terwijl ik twee kerstbroden ga maken. Daarna zetten we de nieuwe vlaggenstangverlichting op en hangen we de lichtsnoer op. Hovland heeft weer Kerstverlichting.

Daarna gaan Femke en ik tesamen met Beer de post ophalen. Beer in zijn ''geleende'' tuig.

Zo schiet het niet echt op natuurlijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten