zaterdag 12 januari 2013

Werken, etterjulskos en boodschappen

Woensdag heb ik weer meegelopen bij de aanleunwoningen en werd ik verder wegwijs gemaakt door Berit Flatgård. Woensdagavond naar het samfunnshus geweest om koffie te drinken, bij te kletsen en te sjoelen. Dar werden Peter en ik uitgenodigd door Kari Grete om a.s. vrijdagavond op bezoek te komen voor een etterjulskos.

Donderdag en vrijdag was ik op het sykehjem zelf en was Gro Erlien diegene die me op weg hielp. Ik heb een heleboel gezien en gedaan, heb een hoop nieuwe mensen leren kennen, heb veel noors gehoord en gesproken  en ik was dan ook behoorlijk moe toen ik vrijdag klaar was. Ik ga nu volgende week donderdag een late dienst meedraaien en daarna kan ik worden opgeroepen als vikar. Ik heb ook nog een oude bekende getroffen, Alma. Zij zat samen met ons op Norskkurs in Tynset. Zij heeft een vaste baan als sykepleier en is ondertussen ook van Tynset naar Tolga verhuisd. Ze heeft daar samen met haar man het grijze huis vlak bij het benzinestation gekocht en haar zoon zit nu in Tolga op school.

Donderdag was het elf jaar geleden dat mijn moeder is overleden. Ik heb mijn vader gebeld en even met hem gesproken. Astrid was er al en Rinus kwam ook net met Ria. Ria en Wout konden er niet bij zijn aangezien zij hun zoon Jasper op gingen halen van Schiphol.

Vrijdagmorgen was het -12 toen ik wegreed uit Øversjødalen en in Tolga was het -24, dus de motorwarmer aangesloten op de daarvoor bestemde electriciteitspaaltjes op het parkeerterrein van het personeel. Na het werk ben ik eerst even naar de Coop in Tolga gereden om wat dingentjes te halen. Daar kwam ik Dorthe Iversen tegen en heb ik met haar gesproken over volgend weekeinde als de acht gemeenten als Fjellregionen naar de emigratiebeurs van Placement gaan. Daarna terug naar Øversjødalen om nog wat mailtjes in en uit te boeken.

Vrijdagavond zijn we tegen zeven uur naar Kari Grete en Terje gegaan. Daar waren Jan en Inger en Åse en Bjørg al gearriveerd en kregen we eerst een cocktail geserveerd. Daarna gingen we aan tafel en konden we kiezen uit allerlei lekkers dat in de keuken uitgestald stond. We hebben onze eerste råkfisk geprobeerd en hij was eigenlijk best lekker. Niet al te scherp van smaak, een beetje zoutig.
Verder was er zalm, juleskinke,allerlei salades, aardappelen, kaas ,flatbrød en nog veel meer. Natuurlijk werd er akvavit bij gedronken, råkfiskakvavit deze keer. Smaakte erg speciaal maar ik heb het er bij eentje gelaten. Ook was er witte wijn, rode wijn en bier , maar voor mij was er een karaf met water. Na heerlijk gegeten te hebben zijn we op de bank gedoken om daarna nog te genieten van koffie , twee heerlijke soorten dunne wafels met ijs en moltebære (gele moerasbessen). Ook nog de keus tussen cognac, perenlikeur of koffielikeur. Ook deze laatste drie heb ik aan me voorbij laten gaan maar ik heb genoten van al het andere. Tegen kwart voor een zijn we naar huis gereden en heb ik Inger en Jan thuis afgezet. Het was - 18 graden, dus dat viel mee.

Zaterdagmorgen om half negen uit bed en zijn we even daarna naar Tynset gereden.  Het was bij ons -19,4 graden en het werd steeds kouder, zelfs -31 graden.  Eerst benzine en motorolie voor de motorzaag gehaald en daarna olie voor de auto. Daarna heeft Femke een nieuw horlogebandje gekocht en zijn we bij de Kiwi boodschappen gaan doen. Daar kwamen we Fam. Ackermans tegen incl. opa en oma. Even gekletst en gehoord dat Nico en Miranda morgen naar Nederland rijden om de auto van Nico te verkopen. Miranda gaat dan ook even naar haar vader en ze vliegen dan woensdag weer terug. Ineke past ondertussen op de kids zodat Tonny kan werken.
Wij zijn daarna naar Tolga gereden en terwijl Peter ging tanken zijn Femke en ik bij de Coop nog wat gaan halen. Daar zagen we Matjo en hebben we even gekeken bij de winkelruimte die Colinda vanaf 1-1-2013 heeft gehuurd. Ze gaat hier yogalessen geven en een klein winkeltje runnen. Ze waren kasten in elkaar aan het zetten en de gordijnen hingen al op. Veel succes Colinda.
Daarna terug naar huis en na de boodschappen te hebben opgeruimd en koffie te hebben gedronken ben ik begonnen met stofzuigen, was opruimen, nieuwe was erin en weer ophangen. Daarna lekker op de bank om schaatsen te kijken. Als avondeten een pizza gegeten en daarna even op de computer. Het internet was er vanochtend uit maar tegen zes uur was hij weer terug.
Het is nu -22,4 graden, de houtkachels zijn lekker aan en het is tijd voor wat televisie en een boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten