zaterdag 26 januari 2013

2013 - week 4

Foto van Sindre Riise, afgelopen week gemaakt in Tolga
Maandagmorgen 21 januari ben ik naar Tolga gereden omdat ik daar om 08.30 uur bij de Coop zou worden opgehaald door Snøfrid Tollan. Ik ben met haar naar drie cliënten geweest om daar te werken als thuishulp. Alledrie wonen ze in Tolga en allemaal hebben ze recht op anderhalf uur thuishulp, in ieder geval op deze maandag. Sommige hebben maar 1 keer in de twee weken hulp en andere meerdere keren per week. Het werk bestaat eigenlijk uit: alle kleedjes en plaids naar buiten, uitkloppen en buiten laten hangen. Stofzuigen of de vloer aanvegen. Stoffen( in dit geval alles met nat afoen), keuken schoonmaken,badkamer en wc schoonmaken en vloer wassen. Soms ook bed verschonen, was draaien en/of ophangen. Kortom , zorgen dat alles er weer spic en span uitziet. Ik was tegen 13.00 uur klaar en ben toen naar huis gereden en heb daar gewerkt bij VGBE.

Dinsdagmorgen werd ik 08.15 uur opgehaald door Liv en zijn we naar Kåsa gereden om daar te gaan helpen. Nu was het werk tweeledig aangezien er niet alleen schoongemaakt moest worden maar ook hebben we vrouw des huizes gewassen, uit bed gehaald en eten gegeven. Haar man had zichzelf al aangekleed en was bezig om de kachel aan te maken toen we binnen kwamen. Liv heeft dus eerst beide kachels aangemaakt, omdat het buiten toch ruim -25 was. We hebben schoongemaaakt, bedden verschoond en een was aangezet. Toen nog koffie gedronken en daarna naar het volgende adres.
Deze was in Øversjødalen en zodoende heb ik kennis gemaakt met een Øversjødaler die ik nog niet kende. Hier hebben we opgeruimd en schoongemaakt.
Daarna heeft Liv me thuis gebracht, heb ik gegeten en daarna heeft ze me weer opgehaald. Toen zijn we naar een ander adres hier in de buurt gereden om een blinde mevrouw uit bed en naar beneden te helpen. Aangezien het op de overloop ,trap en gang zo koud was moest ze extra goed aangekleed worden, zelfs wanten aan. Liv heeft haar haar gewassen en daarna hebben we het eten in de magnetron gezet en op een bord gedaan. Nadat ze gegeten had, hebben we haar weer naar boven geholpen en weer naar bed gebracht.Tevens boterhammen en drinken verzorgd voor 's-avonds en de volgende ochtend. Daarna ben ik weer thuisgebracht en ben ik weer verder gegaan voor VGBE.

Woensdag en donderdag heb ik thuis gewerkt en woensdagavond zijn we på lofte geweest. Het was lekker druk en we hebben weer gesjoeld. Lars Peder had maar liefst 110 punten en ik had er 100.
Donderdagavond heb ik geskyped met Nienke en Yore. De webcam was weer hersteld dus we konden weer genieten van onze kleinzoon.

Promotiefoto Aberdeen


Vrijdagmorgen ben ik met de schoolbus naar Tolga gereden en werd daar weer opgehaald door Snøfrid.We hadden nu eerst een clënt in Tolga en daarna twee in Hodalen.  De laatste was een man met wiens vrouw ik kennis heb gemaakt in het sykehjem in Tolga. Best wel leuk dus.
Tegen twee uur was ik terug in Tolga waar ik ben afgezet bij het sykehjem zodat ik mijn ontvangen skattekort kon afgeven bij Berit. Peter kwam mij hier ophalen waarnaar we doorgereden zijn naar Tynset om boodschappen te doen. Ook kon ik een nieuwe batterij laten plaatsen in mijn horloge, die had het midden in de nacht begeven dus het kwam goed uit dat we nu in Tynset waren. Daarna terug richting huis met een tussenstop in Kåsa. Kjellrun was jarig en ik heb haar gefeliciteerd en een lekkere geurkaars afgegeven. Daarna naar Dennis om te kijken hoe het allemaal met hem gaat. Hij heeft gelukkig geen pijn en heeft as maandag een afspraak in het ziekenhuis, dus hopelijk kan het gips eraf. We duimen voor hem. We hebben weer melk meegenomen en hebben thuis eerst de kachels aangemaakt en de boodschappen opgeruimd. Daarna lekker gegeten en nog geskyped met Femke en ook nog met Jhon. Jhon heeft skype op zijn laptop gezet en nu kan Nienke praten zonder koptelefoon, dus kan Yore ons ook horen en kunnen we zijn gebrabbel ook horen.

Vrijdag hebben we de kwakkelkrant ontvangen. Bedankt ,Ingrid de Graaf, voor het opsturen. We kunnen nu weer tullepetaons gaan lezen en foto's bekijken.


Vandaag is het zaterdag en is de temperatuur weer een stuk hoger dan afgelopen week, -6 graden.
Ze houden sneeuw, maar dat geloven we pas als die naar beneden dwarrelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten