zondag 20 januari 2013

Sentvakt,trekkspil en verjaardag Jan Pallin




Afgelopen donderdag heb ik meegelopen met de sentvakt in het sykehjem in Tolga. Aangezien men het zeer koud hield ben ik met mijn varmedress in de auto gestapt naar Tolga. Ik was mooi op tijd en heb alvast schone kleding uitgezocht en in mijn kastje gehangen. Daarna naar boven naar de kantine waar Bjørg en Mona al zaten te wachten. Even thee gepakt en daarna naar naar de ruimte waar de dienst werd overgedragen aan ons. Onze dienst begon met het uitdelen van koffie en kake. In de gezamelijke ruimte zaten maar twee mensen, de rest was op de eigen kamer. Iren was samen met haar zus en zwager op bezoek bij haar ouders en zodoende heb ik daar ook kennis mee gemaakt. Tegen half vier kwamen er mensen van de Tynset trekkspilklub ( accordeonclub) binnen en daar was al 1 bekende bij. Knut Kaasen die ook in Kåsa had gespeeld bij het Juletrefest, was heel enthousiast aan het vertellen dat ze bij Malmplassen hadden gespeeld en dat ze met Theo en Yvonne hadden gepraat. Hij hoorde dat ik ook uit Nederland kwam en nog wel van vlak bij de Belgische grens en troonde mij toen mee naar de enige dame in het accordeongezelschap. Zij bleek een belgische te zijn die samen met haar man in Tolga logeerde. Rita en Jean Quanten, zoals ze bleken te heten, hadden in Zweden kennis gemaakt met de mensen van de trekkspilklub van Tynset en waren nu op hun uitnodiging naar Tolga gekomen. Dit weekeinde is er een enorm groot accordeonfestival in Savalen en daar zouden ze ook naartoe gaan. Ze blijken vlak bij Maastricht te wonen , net over de grens en lid te zijn van de acoordeonclub in Genk.
Ik heb samen met Mona en Bjørg zoveel mogelijk mensen naar de ontmoetingsruimte gebracht. Vanuit de aanleunwoningen en de afdeling van de demente kwamen ook mensen en verzorging. Al met al zat het lekker vol en konden ze beginnen met spelen. Het was hartstikke gezellig, er werd wat gedanst en meegeklapt en zo verstreek er bijna een uur. Daarna sommige mensen terug naar de kamer gebracht, geholpen met wc bezoek en daarna om 17.30 uur tijd voor een boterhammetje.
Om 18.00 uur hebben we de bewoners eten gegeven, sommige op de eigen kamer en een aantal in de ontmoetingsruimte. Sommige doen alles zelf, andere moeten wat geholpen worden. Daarna alles opgeruimd en ben ik met Gro alles naar de centrale keuken gaan brengen. Daarna samen met haar een brandronde gaan lopen, d.w.z. kijken of alle lichten uit zijn, of er niets ruikt, gas afsluiten en kijken of alle buitendeuren afgesloten zijn. Dit doen ze 's-nachts ook nog een keer.
Daarna tijd om diegene die het wil te helpen met naar bed gaan en heb ik ook meegeholpen iemand te douchen. Al met al ging de tijd behoorlijk snel en waren we tegen half tien zo'n beetje klaar. Toen heeft Bjørg een en ander in de computer gezet en heb ik mijn timeliste ingevuld en ingeleverd. Tegen kwart over tien kwam de aflossing en hebben we de dienst overgedragen. Toen omgekleed en naar buiten. Het was inmiddels min 29 en het was lekker om de varmedress aan te hebben. Motorwarmer afgekoppeld en richting huis gereden. Peter had het buitenlicht aangedaan en de garagedeur open gedaan dus ik kon zo naar binnen rijden. Nana kwam me verwelkomen en zo was ik om 23.15 uur lekker binnen bij man,hond en katten. Nog even televisie gekeken en daarna naar bed.

Vrijdag 20 januari thuis gewerkt en 's-avonds naar de verjaardag van Jan Pallin die 70 jaar is geworden. Natuurlijk waren we weer in de fout gegaan door eerst thuis te eten. Toen we tegen 20.00 uur aankwamen kregen we eerst een lekkere beker gløgg en daarna gingen we aan tafel. Gelukkig was het geen uitgebreide maaltijd maar wel een hele lekkere. Allerlei soorten ham, flatbrød, eiersalade,aardappelsalade en sla. Voor mij lekker water en voor de andere: Jan, Inger, Peter, Ola, Tove, Åse en Bjørn Olav was er wijn en bier.Even later kwamen ook Marie en Egil Terje en die schoven gewoon erbij. Lekkere volle tafel dus. Daarna terug naar de bank en tijd voor kofie en twee verschillende kake. Natuurlijk de kleine glaasjes erbij voor de cognac en de likeur. We hebben over van alles en nog wat gekletst en de tijd vloog. Om 00.30 uur zijn Peter en ik naar huis gegaan. Het was een heldere hemel met heel veel sterren en ongeveer -18 graden.

Zaterdag en zondag zijn we lekker thuis gebleven. Van alles en nog wat gedaan in huis, geskyped met Nienke en Yore( jammergenoeg deed de webcamera het niet bij Nienke) en ook nog met Femke gesproken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten