zondag 4 oktober 2015

Week 40, mooi weer, nachtvorst en landbruketsdag

Dinsdag is het mooi weer en lopen de kippetjes en de haan lekker in het zonnetje rond het huis. Het gras is weer gemaaid en dat zal de laatste keer wel zijn van dit jaar.









Mickey wacht op eten


Hovland in het zonnetje



Woensdag heb ik eerst een afspraak om bloed te prikken en daarna naar de fysio.
Zij heeft over mij gesproken met de dokter en ik moet nu tweemaal daags diclofenac gaan slikken. Tevens gaan we twee maal per week een laserbehandeling doen.
Vandaag eerst oefenen en dan daarna een laserbehandeling. Ze behandelt nu ook de binnenkant van mijn rechter bovenbeen aangezien de pijn nu ook daar zit.

Daarna wat boodschappen doen bij de Coop en varkensvoer ophalen bij het sykehjem en bij Remco in Hodalen.


Uitzicht onderweg



Net in de middag gaat het internet eruit en het blijft weg. We bellen en krijgen te horen dat het wat onstabiel is maar dat het zo terug zal zijn. Tegen een uur of vijf is het inderdaad even terug maar daarna is en blijft hij weg.
Donderdag weer bellen naar Ice en na diverse keren proberen en lang gewacht te hebben krijg ik eindelijk iemand aan de telefoon. Als hij mij vertelt dat er een onderdeel stuk is en dat het wel veertien dagen kan duren alvorens we weer internet hebben, kan ik hem wel wurgen. Laconiek wordt er gezegd dat we dan wel een maand gratis internet zullen krijgen, alsof dat helpt. We staan echter machteloos, ondanks dat we een zakelijk abonnement hebben. We zullen een sms krijgen als we weer online zijn.
Peter besluit om naar Tolga te rijden om mails te versturen en binnen te halen. Toch weer een kleine twee uurtjes bezig met iets wat eigenlijk gewoon goed zou moeten lopen.
Als hij een ha;f uurtje thuis is springen alle lichtjes weer op groen, en ja hoor het internet is terug.
Heel fijn, maar waarom zegt men dan dat het twee weken kan duren en waarom krijgen we geen sms.
Raar maar zo is het wel.


Beer op avontuur




De 4 geschoten elgen hangen te wachten.

Peter met de bosmaaier




Vrijdag 2 oktober

Vrijdag 2 oktober
Vrijdag komt Jan Pallin langs om te vragen of we samen met hem en een aannemer naar het huis in Øversjødalen willen gaan kijken. Eigenlijk willen we niet want er is al een bod uitgegaan van 800.000 kroner en we gaan er vanuit dat minimaal een 1.00.0000 kroner gaat kosten om het bewoonbaar te maken. We spreken af dat we een mailtje naar de advocaat zullen doen om te kijken of het bod is geaccepteerd en dat we daarna Jan op de hoogte zullen stellen.
Zogezegd zogedaan en ik kan nu al wel vertellen dat het niks wordt. Er zijn nl.nog meer mensen wezen kijken en er ligt nu een bod van 1.200.000.
Geen probleem voor ons aangezien het toch niet onze eerste keuze was.

Vrijdag en zaterdag is het jachtteam hier aanwezig om de elgen te verwerken.

Vrijdag hebben we ook onze reis naar Schotland geboekt. We vertrekken donderdag 9 juni vanuit Røros en komen zondag 19 juni weer terug in Røros. Het wordt onze eerste echte vakantie sinds we in Noorwegen wonen. We zijn natuurlijk telkens wel in Nederland geweest, maar dat blijft altijd een leuk familiebezoek.

Zaterdag gaan we naar Tynset alwaar de jaarlijkse landbouwdag gehouden wordt. We zijn daar nog niet eerder naar toe geweest dus we zijn heel benieuwd. Het is prachtig weer, het zonnetje schijnt aan een wolkeloze hemel.

Achteraan sluiten in de rij
Er staan overal dieren en er liggen informatieboekjes bij voor de kinderen met allerlei nuttige en handige informatie.





Stoere stier




Kijken bij de kalfjes die in de ring getoond worden


Moeder met kalf




Na alle dieren bekeken te hebben is het tijd voor een kop koffie met iets lekkers.



Ik probeer mijn geluk met de tombola en deze keer heb ik prijs: een paar heerlijke warme oversokken.


We lopen verder, proeven van alles bij de verschillende kraampjes en kopen nog kaas en kleine loempiaatjes.



Oude tractoren

Overzichtje






Wie kan het langst de emmers optillen?

Wachten op de paarden

De muziek begint




stelten lopen

Veel kinderen bij de paarden

Bijna klaar voor een rondje


museumpje over de 2e wereldoorlog

radiograaf

oude radio's


Van de parachute is o.a.een trouwjurk gemaakt






Parkeerplaats op het veld
De verschillende boekjes, ook erg leuk voor mijzelf

Daarna gaan we naar de Felleskøpet om nog een aantal dingen te kopen die we nodig hebben om de wolvarkentjes straks lekker buiten te kunnen laten staan Een stolpedriver, om de paaltjes de grond in te slaan, kramper om het gaas vast te zetten en geleiders voor de stroomband. Ik neem ook nog een pak waspoeder mee. Buiten gekomen bekijk ik de kassabon omdat ik het toch wel erg veel geld vond. En dan zie ik tot mijn grote verrassing dat ik zeven pakken waspoeder er op heb staan. Terug naar binnen dus en dan krijg ik zo mijn teveel betaalde geld terug. 


Koffie met een napoleonskake bij de Domus
Dan doen we boodschappen en koopt Peter nog wat loodjes voor de muziekvereniging van Fåset en dan wint hij een taart die hij zelf mag uitzoeken. Het wordt een appeltaart.
Op de terugweg gaan we langs Eli en Anne om fruitafval op te halen en daarna rijden we naar Tolga alwaar we bij Nico en Ineke op de koffie gaan. Appeltaart gaat mee naar binnen voor bij de koffie.


Ook zondag is het mooi weer en we besluiten dan ook om alvast de paaltjes in de grond te gaan slaan.
Maar eerst Beer uitlaten en de varkens en kippen verzorgen.














Mickey geniet ook


Het eerste paaltje gaat erin
Bij het derde paaltje gaat het fout, Peter krijgt hem tegen zijn hoofd en dat levert een schaafwond op.
Even rustig aandoen en dan weer verder. Bij het vierde paaltje gaat het echt fout en dan loopt het bloed over zijn gezicht. Ik schrik ontzettend en vlieg naar binnen om een natte doek te halen om op zijn hoofd te leggen. Even op de bank voor het huis en dan naar binnen in zijn stoel. Een paar keer van natte doek verwisseld en dan is het bijna weer gestopt met bloeden. Voor alle zekerheid even blijven zitten maar als alles goed gaat gaan we weer naar buiten.

Ik aan de bak met een paaltje

Wat een gezicht
Henning komt nog even langs met zijn vriendin. Hij wil foto's maken van een aantal dingen die van hem zijn en hier nog in de schuur liggen. Hij wil ze op internet zetten om te proberen te verkopen. Het is onder meer een generator.
Tegen enen rijdt ik naar Holøydalen om daar samen met Sissel een en ander klaar te zetten in de oude school. We hebben daar aanstaande vrijdag een cursus in rismatter, georganiseerd door het handarbeidetslaget. Het is zo gebeurd en tegen tweeën ben ik dus al weer op weg naar huis. Even langs Freddie en Heidie om eierdozen af te geven en dan hoor ik dat maandag a.s.de koeien opgehaald worden. Einde verhaal dus even.

Thuis is Peter al bijna klaar met de paaltjes en mag ik er nog een paar inslaan.
Bijna klaar

Gaas zit ook al vast

Opruimen en dan moet het schuilhokje nog op zijn plaats gezet worden
Het schuilhokje staat vrij snel op zijn plaats. Peter zal het van de week gedeeltelijk dichtmaken zodat de wolvarkentjes daar lekker in kunnen liggen.


Een zondagsmaal

Altijd willen ze hetzelfde

Dan is het tijd voor ons om naar binnen te gaan en te genieten van een lekkere rustige zondagavond.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten