zondag 27 september 2015

Week 39, cpap en elgjacht

Een nieuwe week en nieuwe kansen.

Maandagavond wordt ik opgehaald door Ann Helen en tesamen rijden we naar Kjelrunn om daarna door te rijden naar Ellefsplassen in Øversjødalen. Solrunn heeft de eer om de møte van de bygdekvinne te houden, en zoals Inger zegt: alleen dan is Solrunn aanwezig.
Er is niet veel nieuws maar er is altijd wel iets te vertellen. Zo ook deze avond.
Eli Signe gaat verhuizen naar Tolga en zoekt mensen om mee te helpen. Ze is nu nl. geheel alleen hier en gelukkig zijn er mensen bereid om haar te helpen.
We spreken af dat we op zondag 8 november met zijn allen uit gaan eten bij Malmplassen in Tolga en dan houden we daar ook onze jaarvergadering.
Na nog wat gezongen te hebben gaan we aan de broodjes en taart en daarna is het tijd voor de loterij.
Åse en Bjørg zijn er niet bij maar ze hebben wel de meeste prijzen bij de loterij. Inger moet extra plastic tassen vragen om alles mee naar huis te nemen voor hen.
Tegen half elf gaan we weer op huis aan.

Woensdag heb ik weer fysio en nu krijg ik tevens een laserbehandeling. Volgende week weer terugkomen.
Die middag bak ik wafels aangezien ik aan de beurt ben voor de servering in Øversjødalen. We rijden op tijd weg en dan kunnen we alles klaarzetten. Bjørg en Åse zijn er ook al en die helpen mee.
Die avond bespreek ik ook nog samen met Kari Grete en Magnhild het hoe en wat van de rismattekurs die we op 9 oktober gaan houden. Kari Grete zal een en ander op papier zetten en dan zal ik het weer op faceboek zetten. Ook moet ik die dag voor taart zorgen en te samen met Sissel moet ik er voor zorgen dat het er een beetje netjes uitziet in Holøydalen school.

Vrijdag 25 september begint de elgjakt en die avond hangen er al drie elgen in de slachtruimte hier. Het jachteam heeft al driekwart van zijn quotum geschoten.



Resulaat na 1 elg
Vrijdagmiddag heb ik een controle van mijn cpap-apparaat, dus Peter en ik rijden tegen twaalven naar Tynset alwaar Peter mij bij het ziekenhuis afzet. Zelf gaat hij op pad voor een nieuwe jas, paaltjes en gaas. Als ik na een goed uur klaar ben zit hij mij al op te wachten en dan rijden we eerst naar de Domus voor een kop koffie. Daarna gaan we boodschappen doen en rijden dan naar Vingelen om bij Eli en Anne weer groente en fruitafval op te halen voor de varkens. Daarna rijden we verder naar Daniëlle. We zijn net binnen als er een enorme hagelbui losbarst, en enige tijd later ziet alles wit van de hagel. We drinken wat en gaan dan met een zak vol brood weer verder. Op naar het sykehjem alwaar ik nog een zak met varkensvoer meeneem. Dat wordt smullen voor die vier jongens.

Zaterdag is het weer heerlijk weer en de varkens genieten buiten van hun ontbijt.

Lekker brood

Spinazieplanten

Klein monstertje


Twee kleine monstertjes





Beer met zijn elgpoot




Sindre en Mickey genieten ook

Varkens in de herfstkleuern


Dan gaan Peter en ik de sneeuwpaaltjes zetten.We hebben al een paar keer lichte nachtvorst gehad, dus ze moeten nu de grond in voor we er straks niet meer zo makkelijk  in kunnen komen.

Het eerste gat wordt gemaakt



Het eerste paaltje staat 


Het is toch wel hard werken, jas uit dan maar


We zijn al een heel eindje


Mooie herfstkleuren
Die middag rijdt ik nog gauw even naar Freddie om een bosmaaier te lenen. Jammer genoeg blijkt later dat hij het niet meer doet.
Ik draai nog een aantal wassen en ondanks een paar kleine buitjes kan het tegen de avond droog naar binnen.

Matjo is tesamen met Tino en Loreena naar Idre geweest en ze komen op de terugweg bij ons langs. Ze hebben voor mij nog boter meegenomen, die ik gisteren dus vergeten was mee te nemen. We drinken gezellig wat en kleppen weer wat bij.
Daarna gaat Peter Beer uit laten en zorg ik voor het eten. Dan lekker douchen en op de bank.
Die avond zie ik niet veel meer dan de binnenkant van mijn ogen.

Zondag 27 september is het ook nog mooi weer en moeten we toch ook nog wat voor VGBE doen.
Fam. Huisman komt  op de koffie en ondanks dat alles daar niet gaat zoals het moet, is het toch gezellig. We wensen ze veel geluk en wijsheid toe.
Daarna zien we het jachtteam terugkomen met de vierde en laatste elg. Ook deze wordt geprepareerd en opgehangen. Met deze temperatuur zal het ongeveer een week duren alvorens ze kunnen beginnen met snijden en inpakken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten