zaterdag 28 december 2013

Rondom de Kerstdagen

Zaterdag 21 december zien Peter en ik iets groens hangen in de bosrand. Het blijkt een tas te zijn van Super de Boer uit Nederland die wij gebruiken om hout mee te sjouwen. Als Femke en ik de post zijn gaan halen besluiten we om naar boven te lopen en de tas op te halen. Dat lukt en dan wil ik eigenlijk wel naar beneden glijden op de tas. Dat lukt niet helemaal, maar we hebben wel super lol.














Maandagmorgen ( lille Julaften) gaan Peter, Femke en ik richting Tolga. Eerst hebben Femke en ik een afspraak bij de kapper, voor mij weer een lekker kort kapsel en voor Femke puntjes eraf. Na een kop koffie gaan we verder naar Tynset om daar bij de Fellekjøpet te informeren of er al iets bekend is over onze zaklamp. Ze hebben nog steeds niets gehoord en nadat ze nog een keer gebeld hebben besluiten ze om mij een geheel nieuwe mee te geven. Bedankt voor de service.
Daarna naar de opticiën om mijn nieuwe bril op te halen en zoals Peter zei: daar gaat mijn kerstcadeau.

  
Nieuw kapsel en nieuwe bril
Daarna gaan we wat boodschappen doen bij de Kiwi, Nille , Stormberg en de Europris en daarna gaan we naar de Domus. Er zijn heel wat mensen voor ons bij de apotheek en we wachten dan ook geduldig op onze beurt. Mijn medicijnen voor het tekort aan vitamine D blijken niet op voorraad te zijn en zullen van de week naar de Coop in Tolga gestuurd  worden.
Na een kop koffie en wat te eten, niet voor Peter want die heeft na 1 slok koffie jammer genoeg weer problemen, gaan we de rest van de boodschappen halen bij de Coop. Dan rijden we terug naar huis en hangt er een verrassing aan de voordeur. Colinda en Loreena zijn langs geweest en hebben een tasje met leuke en lekkere dingen achter gelaten. Dank je wel daarvoor.

Dinsdag (Julaften) gaan Peter en ik 's-middags naar de kerk in Holøydalen. De kerk zit bijna geheel vol en er heerst een fijne stemming. Na iedereen een hele fijne Kerst te hebben gewenst gaan we in de regen, ja inderdaad het is boven nul, glibberend richting Kåsa. We brengen een kerstcadeutje naar Erik en Monica en dan op naar huis. 
Die middag maken we ook de cadeautjes open en ik krijg een mooi boek en een wafelijzer voor Belgische wafels. Peter krijgt een wafelijzer voor krumkaker en de bijbehorende krumkakepinne. Femke krijgt mooi gekleurd lang ondergoed van Stormberg.
Daarna gaat Femke met een zelfgemaakte hazelnoot schuimtaart richting Dennis. Ze gaat tevens bij Kjellrun langs om ook daar iets af te geven voor Kerst.

Op 1e Kerstdag gaan we eerst even lekker naar buiten met Nana om onze prive schaatsbaan te bekijken.




Hier lag dus echt ongeveer een halve meter sneeuw


Zielig restje sneeuw
's-Middags maken Peter en ik ons klaar voor de Kerstmaaltijd bij Matjo en Colinda in Vingelen. Eerst even poseren voor de fotograaf.

Leuk zo met die laarzen


We worden hartelijk verwelkomd in een mooi kerstversierd huis.Na een lekkere gløgg en wat zelf gebakken kake moeten we op de foto en willen we natuurlijk ook de gastheer en gastvrouw op de foto zetten.



Loreena en Tino
 Als even later ook Dennis en Femke arriveren wil ik ook van hen een foto hebben.


Daarna is het tijd om aan tafel te gaan en te genieten van een heerlijk Kerstdiner.Peter heeft vanavond gelukkig geen problemen met eten en drinken en kan overal van meegenieten.






Na een hele leuke en lekkere avond rijden we weer terug naar Kåsa. Het heeft een klein beetje gesneeuwd en de weg is een beetje beter berijdbaar geworden.

Op 2e Kerstdag skypen we eerst met Nienke,Jhon en Yore en daarna komt Yvonne Knol 's-middags op de koffie nadat ze onze gladde oprit heeft getrotseerd.

's-Avonds komt Dennis bij ons gourmetten en ook nu zijn we "sjiek"gekleed.


We hebben een gezellige avond met lekker eten en drinken. Als dessert een lekkere brioche die Femke heeft gebakken en natuurlijk met ijs en slagroom.

Vrijdagochtend ben ik om half acht in het sykehjem om daar tot twee uur te werken. Alles is versierd en we mogen het vandaag allemaal wat rustiger aandoen. Op de terugweg ga ik even bij Remco en Eleonie langs. Silje is net op weg naar bed en ik zie haar dus nog even. Ze is al weer gegroeid. De vader en moeder van Remco zijn nog op bezoek en zo maak ik ook kennis met hun. Ik krijg van Eleonie  en Remco nog lekkere jam mee en dan stap ik weer op naar huis. Onze oprit is nog gladder geworden en glibberend glij ik dan ook op huis aan. Alles gaat gelukkig goed en kan ik gaan genieten van een weekje vakantie in eigen huis.

Zaterdags stormt het en ook nu is het rond het vriespunt. De sneeuw vliegt om het huis en als Femke en ik de post gaan halen moeten we alle  moeite doen om op de been te blijven. Binnen is het warm en kijken we kerstfilms. En kunnen Femke en ik naar de herhaling kijken van All you need is Love Kerstspecial op de computer.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten