zaterdag 14 december 2013

Week 49 en 50

Woensdag 4 december is het de laatste avond van de sjoelcompetitie en nadat iedereen weer gespeeld heeft blijkt dat Bjørn Olav de verdiende winnaar is en dat ik op de tweede plaats ben geëindigd. Voor Bjørn Olav een fles wijn en voor mij een mooi kerstkleedje. Jan is op een derde plaats gekomen , dus volgend jaar revanche!!

Vrijdag 6 december gaan we , na koffiebezoek in de ochtend van Dennis, in de middag naar Røros naar de jaarlijkse Kerstmarkt. Eerst op zoek naar een mini-bank aangezien beide automaten bij de bank buiten gebruik zijn. In de Domus is er eentje die het doet en daar staan al een aantal mensen te wachten op hun beurt. Ik sluit aan en even later komt ook Yvonne in de rij staan. Nadat we gepind hebben gaan we de Kerstmarkt op en proberen we wat kerstsfeer op te pikken. Omdat het op een gegeven moment best wel hard begint te sneeuwen gaan we bij de Kaffestuga naar binnen en gaan daar lekker bij de open haard zitten. Daarna op ons gemak terug naar huis gereden.

De snøscooter van Dennis bij ons voor de deur


Foto gemaakt door Yvonne



Zaterdag 7 december is het tijd voor onze eetafspraak bij Hein en Daniëlle alwaar we tegen half vijf binnen vallen. Het is erg gezellig en we hebben heerlijk gegeten. Peter heeft van alles een beetje kunnen eten, hij heeft alleen de salade niet geprobeerd.

Zondag valt ons plan om naar de verjaardag van Ineke te gaan in het water, of om het beter te zeggen in de sneeuw. Het komt er met bakken uitzetten en het is voor ons niet mogelijk om weg te komen. Jammer want we hadden er echt zin in en niet alleen vanwege de taart die we nu moesten missen.


Deze week ook de Kerstsfeer in en om het huis aangebracht.

Mickey wilde er ook in



Nu met de goede inhoud










Maandag,woensdag en vrijdag heb ik gewerkt als invaller voor Laila en donderdag voor Snøfrid. Daarnaast heb ik donderdag de sleutel van het kommunehus gekregen zodat ik volgende week daar als invaller voor Eli kan werken.

Dinsdagavond kwam Bjørg mij ophalen om naar de møte van de bygdekvinne te gaan. Die was bij Åse in Tolga en ik was blij dat ik zelf niet hoefde te rijden. Åse woont nu in een leuk huis vlak bij de Glomma, nadat ze eerst in Holøyen heeft gewoond. We hebben een aantal zaken besproken en daarna gegeten en gedronken. Natuurlijk ook gezongen en de loterij waarbij ik twee prijsjes had. Tegen elven was ik weer thuis.
Deze dag is Eleonie met een inmiddels drie weken oude Silje thuis gekomen uit het ziekenhuis in Elverum.

Woensdag tegen kwart voor zes komt Kjellrun Peter en mij ophalen om naar de gløggavond på lofte te gaan.Daar hebben Tordis en Jan gezorgd voor lekkere gløgg en pepperkaker en daarna nog koffie met kake. Het is heel erg druk en dat is dan ook erg goed voor de loterij. Er wordt een kleine 1700 kr. opgehaald en ik heb zelfs vier prijzen. Daarna worden de bloemen en kaarten verdeeld voor de mensen boven de tachtig jaar. Wij nemen er twee mee om af te geven. Eerst dus naar Oscar en Edith in Holøyen en daarna proberen we om bij Solheim omhoog te gaan. Kjellrun glijdt echter gewoon terug met de auto en ook een tweede poging mislukt. Het is zo ijzig dat we zelfs moeite hebben om te voet naar boven te komen maar het is Kjellrun en mij gelukt terwijl we Peter in de auto hebben laten zitten.

Donderdag hadden zowel Peter als ik een afspraak bij de dokter. Ikzelf voor controle van mijn schildklier en een jaarlijkse check-up en Peter voor zijn nog voortdurende problemen met het eten. Ik moest bloed laten prikken en dat ging niet zoals het moest. Na vier keer prikken en maar twee buisjes bloed besloot ze om mij de andere dag terug te laten komen zodat iemand anders opnieuw kon prikken. Zo gezegd en gedaan en nu lukte het na twee keer prikken. Resultaat een paar blauwe plekjes op mijn armen en hopelijk volgende week de uitslag.
Peter moet nog doorgaan met de medicijnen, maar nu met een halve dosis en begin volgend jaar weer terug komen.
Na het doktersbezoek zijn we even naar Theo gegaan die nu een appartement huurt in het zgn. skomakerhuset. Hij heeft vanaf 6 januari 2014 een baan in het ziekenhuis in Ålesund en we wensen hem alle succes toe. Even bijgepraat en daarna naar de verjaardag van Maan Ackerman die vandaag 12 jaar wordt.
Daar ook Ineke nog kunnen feliciteren en bijgekletst met Miranda en Tonny. Henk en Emil kwamen ook en ook Hein en Daniëlle. Jildou was er ook en toen wij naar huis gingen hebben we haar bij de brievenbussen afgezet zodat ze onze kerstkaart eruit kon halen die wij er op de heenweg hadden ingestopt.
Het was ondertussen heel hard gaan waaien en dat was het resultaat van orkaan Ivar die op Noorwegen was aangeland. We merkte het goed met het naar huis rijden en daar aangekomen moesten we de garagedeuren heel goed vasthouden zodat ze niet weggeslagen werden. De Julenek was op de grond terecht gekomen en ook de kerstkransen bij de voordeur lagen  op de grond. Voor de rest gelukkig niets gebeurd en ook in de nacht op vrijdag niet. Een beetje naar het noorden was men minder gelukkig, meer dan 50.000 mensen zaten zonder stroom.

Vrijdag 13 december brengt Peter mij ´s-ochtends naar Tolga zodat ik kan gaan werken en zelf rijdt hij naar Oslo om Femke op te gaan halen. Zij had woensdag haar laatste examen in Oslo en gaat volgend jaar weer naar Aberdeen. Ik kan 's-middags mee terug rijden met Inger en nadat zij mij op mijn verzoek bij de brievenbus heeft afgezet probeer ik al glibberend naar huis te komen. Gelukkig had ik mijn skistokken al klaargelegd en die had ik hard nodig want het was weer såpeglatt oftewel spiegelglad.
Tegen half zeven waren Peter en Femke weer terug op Hovland, de autorit was gelukkig goed gegaan.

Zaterdag gaan we eerst naar Bunåva in Vingelen voor de kerstmarkt , maar daar is het zo druk dat we maar naar de gård van Marit Gilleberg rijden, oftewel Aashaugen. We komen onderweg eerst Matjo en Colinda tegen en kunnen hun ook onze kerstkaart geven. Op Aashaugen maken we een babbeltje met Marit en ook met Anne Nesteby. Hein en Daniëlle zijn er ook en ook Aleida komt langs. Na koffie gedronken te hebben met een paar kerstkoekjes gaan we weer verder.


Nu naar de galerij van Kari Gjelten die schilderijen tentoon stelt en ook een aantal kerstgroepen heeft staan. Randi Vingelgaard is er ook en zij heeft kleden met een soort quilttechniek.
Dan op naar de Coop waarbij Peter bemerkt dat hij zijn handschoenen kwijt is. Waar die zijn gebleven is nu even een raadsel, maar Daniëlle zal morgen even navragen bij Marit.
We komen Eleonie met Annelie tegen op de parkeerplaats en daarna rijden wij alvast naar Hodalen om op kraamvisite te gaan. Onderweg een ontzettend mooie lucht gezien die ik geprobeerd heb om op foto vast te leggen.







Remco en Steven komen net op huis aan en ook dat leggen we natuurlijk even vast.


1e tour deze winter


Steven
Even later komen Eleonie en Annelie ook weer thuis en dan is ook Silje wakker en kunnen we haar eindelijk bewonderen.



Annelie op schoot bij Femke



Natuurlijk ook beschuit met muisjes gegeten en kreeg Silje haar flesje. Fijn dat iedereen weer thuis is in Hodalen.
Daarna naar huis gereden en genoten van een rustige zaterdagavond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten