woensdag 3 augustus 2016

Week 31: varkens opgehaald

Maandagmorgen 1 augustus loopt om 06.00 uur de wekker af en om 06.15 uur staan we in de stal.


We slapen nog hoor


Plas- en poepmoment

Hij staat weer klaar
De varkens lopen heel netjes en snel de vrachtwagen in en dat vindt de chauffeur, en wij natuurlijk ook, erg fijn.
Bye bye
Na het ontbijt begin ik alvast met het schoonmaken van de stal en Peter gaat planken op twee pallets maken om mee naar boven te nemen. Door de overvloedige regen is het zo modderig bij de voerbakken dat de varkens moeite hebben om het voer eruit te halen.We hopen dat als we er pallets voorleggen ze hierop gaan staan en weer normaal bij het eten kunnen.


De pallets liggen er en het is gelukt
Ons bezoek is vandaag naar Røros en Peter,Femke en ik gaan naar Tynset. We moeten waterleiding kopen en wat boodschappen doen en tevens gaan we zakken ophalen bij de Coop.

Die avond eten we weer met zijn allen bij ons en spelen Stijn en Sena weer met de lego.

Daarna gaan Peter en ik hout klieven en de rest gaat wat wandelen.

Ik kan wel mooi zitten hoor



Dinsdagmorgen helpen Stijn en Sena mee om al het fruit en groenten te snijden en in zakken te doen. Ook al het brood gaat in zakken en daarna gaat alles in de oude defecte vrieskist en wordt alles naar boven getransporteerd.


Peter met Stijn en Sena in de tractor



Boven aangekomen krijgen de varkens vier volle emmers met fruit en groente en de rest gaat in de roestvrij stalen tank zodat er zeker geen beesten aan kunnen komen. Sena blijft netjes in de tractor en Stijn helpt mee met sjouwen. De badkuip en de voerautomaten worden gevuld en de zakken met brood gaan op de aanhanger.
Als we bijna klaar zijn krijgen we bezoek van een aantal nieuwsgierige koeien.

Daar zijn de eerste




De kids vinden het wel een beetje eng, maar als Peter bij hun in de tractor zit vinden ze het best. Ik loop naar beneden vergezeld van de koeien en het is best wel een beetje eng. Ze doen niets maar ze zijn wel groot en ik ben bang uit te glijden of dat ze me omver lopen. Het gaat gelukkig allemaal goed. Bij het hek aangekomen moet ik ze weg jagen want anders kan ik het hek niet open doen om Peter er door te laten. Ze lopen echter niet ver weg en zodra Peter het hek door is moet ik het snel sluiten want dan zijn ze er alweer.



Boerke spelen
Als we beneden zijn drinken we nog koffie buiten en wil Sena wel op de foto met Peter.

Robin met Stijn en Peter met Sena
Foto gemaakt door Kathelijne

Foto gemaakt door Stijn
Daarna gaat ons bezoek richting Tolga en dan gaan Peter en Femke twee nieuwe big bags ophalen bij Strrand Unikorn.

Peter en Femke gaan met 1 big bag naar boven en zodoende wordt daar de vrieskist gevuld met krachtvoer en de rest gaat in de andere kist. Ze lopen de draad na en dan is alles weer in orde boven.

Het is nog droog en we besluiten om te gaan grillen.

Stijn en Sena 








Even later komt er toch een regenbui en verhuizen we naar binnen. De jongens waren al klaar en die gaan met de lego spelen. De griesmeelpudding valt ook in smaak maar dan leggen we Sena toch maar in bed. Hij is zo moe en valt bijna gelijk in slaap.


Robin gaat met Peter en Stijn nog wat voetballen en ik ga verder met het blog.

Woensdagmorgen vertrekt ons bezoek richting Trondheim en Femke en ik rijden naar Tolga. De huisarts verwijdert de drie hechtingen en alles ziet er goed uit. Mijn waardes voor de schildklier zijn weer gewijzigd en dus moeten de tabletten weer aangepast worden. Over zes weken weer laten controleren.
Daarna rijden we naar Tynset en komen beladen met varkensvoer weer thuis aan.

Peter is het gras aan het maaien en ik help nog even mee.
Na het eten gaan we met zijn drieën naar boven en vullen we het water bij en geven fruit en groente aan de varkens.



Inspectie van de draad

Doorkijkje naar ons huis

Hoezo drinkenswater, gewoon lekker badderen


Daarna weer naar beneden om de rest te verzorgen en nog wat administratief werk te doen.
En dan wordt er ingepakt en zijn we klaar voor ons vertrek naar Nederland.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten