zondag 10 mei 2015

Week 19, cpap, verjaardag en werken


4 mei, Beer bij het speelhuisje
Woensdag 6 mei ga ik naar Vidarheim, naar Strand Unicorn om krachtvoer voor de varkens te halen, daarna de maandelijkse møte met de andere schoonmakers en om 12.00 uur naar de kapper.
Daarna rijdt ik naar Astrid en Steinar, die beide in de tuin aan het werken zijn. Ik ga meehelpen om alles aan te harken en op te ruimen. Steinar heeft veel last van zijn rug en gaat daarom alvast maar koffie zetten. We drinken gezellig koffie met zijn drieën en dan komt Heidi binnen. Zij wil graag dat haar moeder mee gaat naar Røros, geen probleem voor mij, dan ben ik iets eerder klaar vandaag.

Femke heeft vandaag een examen en dus duimen we voor haar.

Thuis gekomen ga ik eerst de mailtjes in-en uitboeken en daarna nog wat tekenen. We zouden eigenlijk naar Øversjødalen, maar dat zie ik nu niet zitten, aangezien ze me om 20.40 uur op komen halen om naar Tynset te gaan.
Na het eten pak ik mijn spulletjes en dan komt Ellen-Anne aangereden om me naar het ziekenhuis in Tynset te brengen alwaar ik een nachtje mag slapen. In Trondheim hebben ze namelijk vastgesteld dat ik slaapapneu heb waardoor ik nu met een cpap mag gaan slapen.
Ik ben mooi op tijd en krijg een kamer toegewezen. Eerst nog wat lezen en faceboeken en dan is het tijd om mijn bedje in te gaan. Tegen elf uur komen ze de cpap aansluiten. Ik krijg een neusmasker en nog wat uitleg en dan mag ik proberen te gaan slapen. Het is even wennen, het ruikt een beetje vreemd en nieuw maar eigenlijk gaat het best goed. Ik wordt wel een paar keer wakker maar slaap dan ook weer snel in. Om 07.00 uur wordt ik afgekoppeld, maar ik kan nog lekker even blijven liggen. Een verpleegster komt langs die mij vertelt dat ze de cpap gaat uitlezen en dat ik kan gaan ontbijten. Ze zal me dan later ophalen om de uitslag door te nemen. Zo gezegd, zo gedaan. Eerst lekker gegeten en koffie gedronken en daar heb ik Eli nog even gezien. Tegen half tien is de cpap uitgelezen en blijkt dat ik een aantal keren een ademstilstand heb gehad. Een aantal korte en een aantal langere. Het zuurstofgehalte is dankzij de cpap in ieder geval netjes gebleven.
Ik krijg de cpap mee en moet vrijdag 29 mei terugkomen om het apparaat te laten uitlezen. Dan krijg ik ook te horen of ik deze kan behouden of dat ik een andere toegewezen krijg. Dit heeft te maken met het feit of ik meer csas of osas heb. Zie voor uitleg onderaan dit bericht.
Om kwart over elf is de taxi er om mij weer netjes naar huis te brengen. Lang leve pasientreiser.







Vrijdag 8 mei is het weer bar en boos en sneeuwt het weer. Het blijft gelukkig niet meer liggen.





 Jhon is vandaag jarig en dus feliciteren we hem via faceboek. Ook wensen we Nienke en Jhon veel succes vandaag. Ze krijgen de sleutel van hun nieuwe huis en dat is dus dubbel feest. Wij werken vandaag thuis en strepen weer een aantal werken af. Het is erg druk, maar we klagen niet, want werk is werk en na een aantal slechte jaren begint het weer iets beter te worden.

Die avond hebben we contact met een blije Jhon en Nienke. Ze hebben de sleutel en ze hebben nu een heel mooi huis met een tuin. Yore is er ook erg blij mee. Onze kaarten zijn ook aangekomen.


                                                   Zaterdag 9 mei is het een mooie dag.








We verzorgen de kippen en de varkens en gaan daarna eten. Het schiet bij Peter in zijn rug als hij moet niesen. Het doet ontzettend zeer en hij heeft moeite met te blijven staan en lopen. Het gaat gelukkig al gauw iets beter en dan stappen we in de auto om naar Vidarheim te gaan.
Peter veegt de zaal en de scene en gaat daarna met de machine aan de gang. Al de stoelen zijn opgehaald, dus hij kan overal goed bij. De pijn is het minste als hij loopt op dit moment. Ik ga boven en beneden aan de slag en zodoende zijn we lekker op tijd weer klaar. Daarna naar Tynset om chocolade medailles te halen voor 17 meien dan lopen we ook even de Europris binnen.

Daar zien we onze huisbaas en dan horen we dat hij Hovland toch weer in de verkoop gaat gooien. We hebben een contract voor drie jaar en dat loopt tot 1 september 2016, maar toch geen leuk nieuws. We hadden toch de hoop dat we langer zouden kunnen huren. Hij vroeg wel of wij het niet wilde kopen, maar dat is even een onzekere factor. Daar moeten we eens goed over nadenken en dan natuurlijk ook met de bank gaan praten.

Daarna gaan we medicijnen halen bij de apotheek en daarna door naar Niels van Dijk, die vandaag 10 jaar wordt.

Foto geleend van Linda

We zitten heerlijk in de tuin en worden verwend met allerlei lekker gebak. Het is erg gezellig en we praten weer heel wat af.
Daarna gaan we boodschappen doen en rijden we weer op huis aan.

Mooie zaterdagavond
Zondag gaat het nog het zelfde met Peter zijn rug. Alles gaat wat langzamer en met beleid.
Hij gaat beneden werken en  ik geeft het huis een goede beurt. Beide katten en de hond gaan naar buiten en dan wordt er gepoetst. Tussendoor drinken we koffie en eten we wat.

Zie je me vrouwtje?


En nu vrouwtje?

Dan ga ik maar slapen vrouwtje.

Tegen de avond is alles weer schoon, zijn de beesten binnen ( hond en katten) en eten we lekker kjørost met rømme.
Lekker gedouched en in pyama kijk ik dan naar de finale van 71 graden noord.


Continuous Positive Airway Pressure of kortweg CPAP is een vorm van ondersteuning van de ademhaling bij mensen die lijden aan slaapapneu. Leterlijk betekent het "voortdurend positieve druk in de ademwegen".

Bij het centrale-slaapapneusyndroom (csas) wordt tijdens de slaap vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen te weinig signaal doorgegeven naar de ademhalingsspieren, waardoor de ademhaling onderbroken wordt.

Bij het obstructieve-slaapapneusyndroom (osas) klapt de bovenste luchtweg dicht door wand of tong, waardoor een afsluiting (obstructie) van de ademweg ontstaat. Dit gebeurt als gevolg van het tonusverlies in de mond- en keelspieren, en daardoor wordt de patiënt steeds wakker voor hij de diepe slaap, de slow wave sleep fase bereikt. Obstruvtieve slaapapneu verstoort op deze manier de slaap-opbouw en veroorzaakt slaaptekort.

In de meeste gevallen is er sprake van een combinatie canb beide syndromen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten