zondag 10 juli 2016

Week 27, de varkens zijn gearriveerd.

Maandagmorgen is Nico weer present om te helpen met de leskur. De platen moeten er nu op en dan is hij waterdicht.

Dinsdagmorgen worden de voerautomaten geplaatst en de omheining verder nagelopen.

Ik ga die avond met Peter naar boven en dan zetten we de paaltjes en trekken we de stroomdraad en de stroomband.



De leskur is klaar
We vullen de voerautomaten en doen er een net overheen zodat er geen beesten aan kunnen komen.

Beer kijkt of alles in orde is.
Donderdag om 11.30 uur komt Nortura voorgereden en kunnen de varkens worden overgeladen in de dierenaanhanger die we van Erik hebben geleend.

Daar komen ze
We moeten twee keer rijden, want twintig gaat net, ze zitten echt open tegen elkaar aan geperst.

Lekker vrij

Waar gaan ze naartoe?





Hoezo mogen we hier niet liggen?

Ligt toch erg lekker.
Als we de tweede lading naar boven hebben gebracht komen we tot de ontdekking dat er een paar zijn ontsnapt. Ze zijn niet erg ver weg en we kunnen ze gelukkig terug in de omheining krijgen. We moeten wat extra paaltjes slaan en een stuk gaas erbij zetten en dan hopen dat ze nu wel binnen de omheining blijven.

Die dag is Erik volop bezig met gras maaien, drogen en rundebalen maken.

Bollen op het veld

Als we die avond gaan kijken zien we geen enkel varken in het veld. Mijn hart staat stil en ik heb zo iets van: waar zijn ze naartoe en hoe krijgen we ze terug?

Peter loopt naar de leskur en daar liggen ze gelukkig allemaal te slapen. Ze worden wakker en komen allemaal naar buiten om te kijken wat wij aan het doen zijn en om te eten en te drinken.







De watertank wordt op zijn plaats gezet.
Aangezien we geen goed stromend beekje hebben bij het weiland, moeten we water naar boven rijden en dat met emmers naar de bak brengen.




We maken ook maar een modderbadje voor ze

De bigbag wordt op de låven gezet door Peter

Vrijdagmorgen is er weer geen varken te zien op het veld, weer de schrik, maar ze liggen weer lekker te slapen.

Helemaal achterin



Vrijdagavond lopen we naar de varkens en gaan daarna nog een stukje verder. Het is heerlijk weer en daar moeten we van profiteren.


Zaterdagmorgen  gaan we ook naar boven en neem ik nog snel wat foto's.





Daarna brengt Peter mij naar Øversjødalen alwaar ik zal helpen in het zomercafe. Bjørg is er al en zij is bezig met het maken van een kringle.We zetten koffie en maken alles klaar voor de opening om 11.00 uur. Het loopt lekker en het is erg gezellig. Er komen zelfs Finnen die op vakantie zijn in Noorwegen. Om 17.00 uur komt Femke mij ophalen en na het eten gaan Peter en ik nog even naar de varkens.

Zondagmorgen ben ik weer met Bjørg in Øversjødalen en vandaag zijn er zelfs nog meer gasten dan gisteren. Peter komt tegen half vijf en drinkt nog koffie met Jan en daarna rijden we weer op huis aan.

Weer een weekje voorbij.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten