zondag 1 februari 2015

Medische perikelen

Dinsdag werk ik de gehele dag in Vidarheim aan het werk en als ik thuis kom ben ik gebroken. Mijn hele lijf protesteert en ook de volgende dag werkt het nog door.

Woensdag laat ik Astrid dus weten dat ik niet kan komen en blijf lekker thuis.
's-Middags maakt Peter wafels om mee te nemen naar het samfunnshus aangezien ik aan de beurt ben voor de servering. Het is niet erg druk maar we hebben wel bezoek van drie mensen uit Hodalen. Een ervan is de zus van Per Ellefsplas en komt dus uit Øversjødalen.
Daarna zijn Inger, Jan, Magnhild, Sissel, Bjørn Olav, Peter en ik in de bibliotheek omdat we in het komitee zitten voor de Påskebasar van 1 april aanstaande. We spreken een en ander door en beslissen ook wie waar om prijzen/prijsjes gaat vragen. Volgende møte is woensdag 4 maart.
We halen de post op en er zit een brief bij van het St, Olavs Hospital, de uitslag van de slaaptest. Het blijkt dat ik slaapapneu heb en ik wordt doorgestuurd naar Tynset. Wordt dus vervolgd.

Donderdag rijden we naar Tynset. Eerst naar de Hedmark Sparebank alwaar ik de afgelopen dinsdag gevonden bankpas af ga geven. Via facebook had ik de eigenaar al gecontact, een jongen uit Folldal, en afgesproken dat ik de kaart bij de bank af zou geven. We vragen dan gelijk of ze iets kunnen geven voor de Påskebasar en we krijgen een rugzak mee. Daarna naar Tynset boekhandel om een nieuwe batterij in Peters horloge te laten zetten en hier krijgen we een kinder pastamachientje.
Daarna is het tijd voor mijn afspraak bij de nevrologiske klinikk. Hij weet niet waarom ik de klachten heb in mijn handen en daarom moet ik donderdag 26 februari terugkomen voor wat onderzoeken.
Dan is het tijd voor koffie en een broodje bij Waagans bakerie  en daar zien we Dorthe Iversen van Tolga kommune.
Daarna naar BilXtra alwaar we twee gele hesjes en een hoofdlichtje krijgen. Daarna terug naar Tolga waar we bij de kapper twee flessen shampoo krijgen. Dan op bezoek bij Atelier Hvitsommerfugl waar we een mooi beeldje krijgen. Hierna doen we boodschappen en gaan dan weer op huis aan.

Vrijdagmorgen wordt ik weer opgehaald door de taxi en rijden we weer naar Røros. Dan in de bus die deze keer een andere route moet volgen om Røros uit te komen. Het is namelijk  NM Langrenn en hierdoor zijn verschillende wegen afgesloten. Aangezien we ook bij het rehabiliteringscentrum moeten zijn om iemand op te halen zie ik wat meer van Røros. Daarna langs Røros Hotel en dan zijn we weer op de gewone weg naar Trondheim. Ik moet nuchter zijn voor de gastroscopie, dus deze keer geen koffie met een kaakje voor mij. Na aankomst om 12.00 uur registreer ik mijzelf en ga dan zitten wachten tot ik geroepen wordt. Om 12.40 uur is het mijn beurt en mag ik, na verdovingsvloeistof in mijn keel ingespoten te hebben gekregen, op mijn linkerzijde op het bed gaan liggen. De dokter geeft mij een ring waar ik op kan bijten en dan begint het. Natuurlijk is het kokhalzen erg vervelend en moet ik mijn best doen om gewoon rustig te blijven ademen. Slokdarm, maag en 12 vingerige darm worden onderzocht en er wordt op verschillende plaatsen wat weefsel weg gehaald. Als hij dat ook wilt doen vlak bij mijn slokdarm lokt dat een enorme kokhalsaanval uit en moet ik even rustig worden voor hij verder kan gaan. Gelukkig is hij dan klaar en wordt de slang verwijderd. Na even rustig te hebben gelegen kan ik van het bed af en vertelt de dokter dat mijn maagbandje is verschoven en dat het nu tegen de slokdarm aanzit. Dit verklaart een heleboel. Ik heb veel pijn in mijn maag en buik en dat komt van de lucht die de dokter ingeblazen heeft. Nadat ik afgerekend heb probeer ik een eindje te lopen en daarna ga ik wat televisie kijken, NM langrenn in Røros. Als de bus komt ga ik lekker zitten met mijn jas over me heen en probeer wat te slapen. Ik heb nog steeds het gevoel dat die slang in mijn slokdarm zit, erg vervelend. Na een lekkere kop zoete thee en een kaakje voel ik me iets beter, alhoewel de pijn blijft. Na de busreis met de taxi naar huis, en ook die wordt slapend doorgebracht.
Thuis gekomen duik ik lekker in de stoel en na wat gegeten te hebben gaat het weer wat beter.Die avond maak ik nog een chocoladetaart voor zaterdag.



Zaterdag gaan we op tijd naar Øversjødalen alwaar we vandaag een buiten evenement hebben.
Jan is er al en even later komt Bjørn, de man van Sissel, om een grill te brengen.
Espen Heitmann van Kommune Tolga arriveert om 11.00 uur en dan is het tijd voor de meegebrachte koffie. Daarna worden de grills aangestoken en wordt er water gekookt voor de kokekaffe.



Jan Pallin

Jan en Peter


Marie, Enrique en Egil Terje

Simen, Loriëlle en Julie klaar voor de start

Alle deelnemers op een rijtje

Starten maar



Grillmat 1

Grillmat 2

Enrique is het eerste terug van de kleine ronde

Julie en Simen zijn tweede en derde

Loriëlle en haar moeder Marie zijn vierde en vijfde

Opa Magne komt rechtstreeks van huis en is buiten de kompetitie

Jon Petter en zoon Emil zijn zesde en zevende

Lars Peder is de eerste bij de grote ronde

Egil Terje is tweede

Tijd voor kokekaffe, warm sap, taart en vlees

Kokekaffe, oftwel gekookt water waar de speciale koffie in geroerd wordt

Simen Jordet geniet van de sneeuw, hij eet het zelfs op

Sissel met man Bjørn en dochter Connie en vriend Tomas zijn er ook bij

Lekker genieten van een pup van 4 maanden

Gezellig samenzijn met het benantwoorden van een twaalftal vragen

Jan leest de goede antwoorden voor

Sissel, Bjørn met hun poedel en Jon Petter Jordet

Emil Jordet
Tegen drie uur zijn we weer thuis en laten we Beer uit en hakken we nog wat ijs weg bij de garage.
Al met al een hele lekkere buiten dag.

Zondag slapen we eerst wat uit en dan gaan we een rondje met Beer. We maken de stal schoon en dan gaan we eten. Het bed wordt verschoond, er worden wassen gedraaid en opgehangen en we werken voor VGBE. We kijken nog wat televisie en dan is het weer bijna tijd om naar bed te gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten