zondag 25 januari 2015

Bezoek en wederom Trondheim

Vandaag , zondag 18 januari, schijnt de zon . Het is niet al te koud en het waait eigenlijk niet. Beer is lekker buiten op zijn bot aan het knauwen en heeft het goed naar zijn zin. Als we 's-middags richting de brievenbus wandelen fonkelt de sneeuw en het is een lust om te zien.
Nico en Ineke komen aangereden als we bijna bij de brievenbus zijn en ik rij met hen terug naar huis terwijl Peter en Beer terug wandelen.
Nico heeft mijn hoofdlichtje gerepareerd, bedankt nog daarvoor.
Na een gezellige middag rijden ze weer terug naar Tolga en gaat Peter buiten de beesten verzorgen en ik ga lapper maken voor het avondeten.

Maandag zijn we thuis aan het werk en die avond maak ik erwtensoep met de spliterwten die ik van Yvonne mee heb gekregen.
Dinsdag ben ik weer in Vidarheim en die avond eten we erwtensoep. Hij smaakt erg lekker en er gaat een gedeelte de diepvries in en de rest is voor donderdagavond. Makkelijk omdat ik dan later thuis ben.
Die avond komt Jan Pallin langs om te praten over de lysloyperenn van zaterdag 31 januari.Alles wordt doorgepraat en de poster wordt gemaakt.


Aangezien Jan ons pad niet op durfde te rijden , moet hij daarna ook weer terug lopen naar de hoofdweg. We lenen hem een hodelys, dat is toch wel wat gemakkelijker lopen.
Het sneeuwt dan een beetje maar niet genoeg om me ongerust te maken.

Woensdagmorgen loopt om 03.15 de wekker af en dan zie ik dat er wel iets meer sneeuw is gekomen dan voorspeld. Na me gewassen en aangekleed te hebben zie ik het licht van de taxi die me op moet komen halen. Dan wordt ik gebeld en verteld Alexander mij dat hij ons weggetje niet ziet en me dus niet kan komen ophalen. Dus halen we de auto uit de garage en brengt Peter mij naar de taxi. Er is zoveel gevallen dat het weggetje inderdaad niet te zien is. Gelukkig weet Peter de auto foutloos heen en daarna weer terug te rijden.
Ik stap bij Alexander in de taxi en dan gaan we op weg naar Røros. Het eerste stuk rijden we , terwijl het sneeuwt, door een hele dikke laag sneeuw en ik ben dubbel blij dat ik niet zelf hoef te rijden. Pas vlak bij Hodalen wordt het beter en kunnen we wat meer doorrijden. Alexander vertelt dat Trude en hij afgelopen donderdag 15 januari een dochtertje hebben gekregen, Amalia. Alles is goed gegaan en moeder en baby zijn na de keizersnede in Elverum al weer thuis.
Nadat Alexander nog een echtpaar heeft opgehaald in Os, brengt hij ons verder naar het station in Røros alwaar we om 04.45 uur aankomen. De trein vertrekt mooi op tijd om 05.05 uur en we hebben dus volop plaats. Vanaf Støren wordt het drukker in de trein en als ik om 07,25 uur aankom bij station Mariënborg in Trondheim, zie ik dat er zelfs mensen zijn die geen zitplaats hebben. Vanuit het station is het een klein stukje lopen naar het St. Olavs Hospital en ik arriveer dan ook mooi op tijd voor mijn afspraak van 08.30 uur. Er zitten al meer mensen te wachten die net als ik een bijeenkomst hebben over voeding etc. In totaal zijn we met zijn zeventienen en we worden als haringen in een ton in een heel klein kamertje gestopt. Gelukkig blijft de deur open want het is er erg warm. De informatie is gelukkig goed en we zijn weer een stukje wijzer. We lunchen in de kantine en ik neem een lekkere bloemkoolgratin met brood. Daarna nog een vervolg over o.a. vitamines etc. en dan is het om 13,45 uur afgelopen. Dat betekent dat ik erg snel naar de polikliniek voor keel, neus en oren moet lopen aangezien ik daar een afspraak heb om 13,30 uur. Ik had vorige week al gebeld dat het iets later kon worden maar nu bleek dat dat niet doorgegeven was. Er stond dus een boos iemand op me te wachten, gelukkig draaide ze snel om nadat ik haar de reden vertelde van mijn te laat komen. Enfin, ze heeft me uitleg gegeven over de apparatuur die ik vannacht aan moet i.v.m. mijn slaaptest en dat ik de volgende ochtend alles tussen acht en negen terug moet brengen. Ook schrijft ze een papier uit voor het hotel zodat ik daar gratis kan overnachten en eten.
Dan vlug naar het hotel, inchecken op kamer 301 en dan even rusten.



 Je gaat het merken als je al zo lang op bent. Daarna ga ik eten in het restaurant van het hotel. Er is van alles en nog wat en ik ga voor aardappelpartjes in de schil, een groenteburger, wat vlees en salade. Een toetje na en nog een kop koffie en dan lekker terug naar de kamer om wat te lezen en te internetten.
's-Avonds nog wat crackers gehaald en een glas melk en geskyped met o.a. Peter.
Om 22.00 in bed, met banden rondom borst en maag, een slangetje in de neus en twee hartslagmeters om de beide polsen.



Gelukkig ging alles goed en heb ik goed kunnen slapen.

Donderdag om 07,30 uur eruit en na een douche heb ik alle spullen weer terug gebracht. Daarna ontbijt en toen Trondheim in. Op sommige plaatsen erg glad en op sommige plaatsen lag het zout 10 cm hoog.



 Langs de rivier, Nidelva genaamd, naar Øvre Bakklandet en dan via de Nygata naar Solsiden.



Dan over de Verftsbrua de Kjøpmansgata in en daar langs de linkerzijkant naar de tweedehandswinkel, alwaar ik twee kapstokjes van de Ikea kon kopen voor wel 5 kronen per stuk.



Via de Trondheim Torg weer terug naar het hotel. Toch een kleine twee uur gelopen in een klein zonnetje. Dan mijn spullen gepakt, kaart van de kamer ingeleverd en geluncht.
Dan is het wachten op de bus terug naar Røros en dat ik in de wachtruimte van het gastrosenteret.
Om 15.00 uur rijden we weer en omdat het wat drukker is het eerste stuk komen we iets later aan in Røros alwaar de taxi alweer staat te wachten. De taxichauffeur, een nieuwe voor mij deze keer, begon gelijk met te zeggen dat we laat waren en hij liet dat merken door bijna 100 te rijden op de weg naar Os en verder. Enfin, geen problemen verder en zo was ik donderdagavond tegen kwart voor zeven weer lekker thuis in Kåsa. De erwtensoep smaakte ook nu weer lekker, iets beter zelfs.

Vrijdag werk ik eerst de mailtjes af van VGBE en daarna is het tijd voor Vidarheim. Aangezien dat nu in gebruik is voor de Nord Østerdal Vgs ( russerevu, oftewel de eindexamenklas die een revu heeft) vrees ik het ergste en mijn vrees wordt bewaarheid. Alles staat vol met van alles en nog wat, volle vuilniszakken, etensresten, afwas etc etc.
















Ik maak dan dus alleen de beneden- en bovenverdieping schoon en laat de rest voor volgende week. Ben benieuwd hoe het er dan uitziet.

Peter heeft nadat ik weg ben gegaan nog wat foto's gemaakt.





Zaterdag begin ik met het schoonmaken van het gehele kippenhok. Alles eruit en een nieuw laagje met zaagsel erin en lekker stro er bovenop. Natuurlijk ook nieuwe stro voor in de leghokken. Peter doet ondertussen het varkensverblijf en Beer helpt mee.
Die middag wordt er ook nog getekend en berekend en lopen Peter en ik samen met Beer naar de brievenbus en dan nog wat verder om een poster op te hangen voor volgende week zaterdag.

Zondag worden we wakker en dan is het weer -20 terwijl er een zonnetje schijnt. Hartstikke mooi.
Jammer genoeg doet mijn rug erg zeer en heb ik een stevige hoofdpijn. Toch naar buiten gegaan, Beer uitgelaten en de andere beesten verzorgd.


Kacheltje is aan




Daarna gegeten en weer wat geslapen in de stoel van Peter. Gelukkig zijn mijn rug- en hoofdpijn een stuk minder geworden. Het is dan ook een graadje of tien warmer geworden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten