zondag 2 november 2014

Week 44 met een begrafenis en een verjaardag

Maandagmorgen ga ik al vroeg naar Tolga. Eerst naar Tolga Bil om de twee doppen terug in de bumper te laten zetten welke ze vergeten waren er terug in te zetten, en daarna dus naar Vidarheim.
Er is daar afgelopen weekeinde een dataontmoeting geweest en dat was te zien. Wat een puinhoop. Veel dingen waren niet op hun plek terug gezet of waren gewoon verdwenen, zoals de waterkoker in de keuken dus.

In de kleedruimte i.p.v. op het toneel

Vuil onder het trapje naar het toneel

Hoezo een vlek


Hoezo, we moeten de vloeren vegen

Ziet er niet uit
Dat waren dus wat uurtjes extra werk voor mij.
Daarna langs het sykehjem om voor de voorlopig laatste keer eten op te halen voor de varkens. Ik heb ze hartelijk bedankt.

De nacht van maandag op dinsdag erg slecht geslapen. Aan de ene kant vanwege het feit dat Beer een aantal keren naar buiten moest en ook omdat ik me druk maakte over hoe het ophalen van de varkens zou gaan.


Bijna klaar om in te laden
De chauffeur, Per Erik Aaen heeft de achterklep open gedaan en de schapen die daar stonden werden omhoog getild zodat ze op de 1e etage stonden. Daarna gingen hij en ik bij de deur staan met schotten zodat de varkens maar een kant uit konden. Peter had ondertussen het hek binnen open gemaakt en even later kwamen alle drie de varkens achter Peter met zijn emmer met voer aan. Het duurde maar een paar minuten en toen stonden de varkens in de vrachtwagen. Daar had ik me nu zo druk over gemaakt.
Per Erik vond trouwens dat het grote en zware varkens waren. We zullen het zien en horen.

Bij het eieren rapen ontdekten we een nieuw plek.

Ei op het raamkozijn, netjes op de kippenpoep


Vandaag zijn ook de mensen die het buurhuis hadden gehuurd weer vertrokken. We hebben het rijk dus weer alleen hier.

Tegen de avond hebben we de stal schoongemaakt en schoongespoten. Nu alles goed laten drogen en dan alles weer op zijn plek leggen.

Woensdag Vidarheim en daarna lekker met Astrid gaan lopen. Ze voelde zich gelukkig goed en had er zin in.

Prachtig, ik geniet er elke keer weer van.

Vlak bij het huis van Astrid zagen we een hele mooie vos. Jammer genoeg niet goed te zien op de foto.
Woensdagavond naar het samfunnshus en daar heb ik Eli Signe nog gezien en gecondoleerd.

Donderdag thuis gewerkt en alvast een cake gebakken voor Peters verjaardag.

Vrijdagmorgen eerst een chocoladetaart gemaakt en daarna naar de begrafenis van Ole Ivar Jordet Horven.
Jan Pallin had gevraagd of Peter kon filmen, maar daar Peter geen tijd had besloot ik om het dan maar zelf te proberen. Bij aankomst bij de kerk waren er al veel mensen die buiten stonden te wachten. Daarna naar binnen en kon ik boven gaan zitten zodat ik goed zicht had en mijn arm kon laten steunen voor het filmen.
De kerk was geheel vol en overal zaten en stonden mensen. Het was een dienst zoals ik hier nu al een aantal keren heb meegemaakt en die totaal anders is als een kerkdienst bij een begrafenis in Nederland. Hier geldt eigenlijk lands wijs land eer ( ieder volk is gehecht aan zijn  eigen gewoonten, hoewel anderen ze maar raar vinden). Het is hier o.a. nl. de gewoonte dat de bloemen omhoog gehouden worden en dat de tekst op de linten dan voorgelezen worden. Men kan dat laten doen door de prest of door iemand van het begrafenisburo, of je doet het zelf. Zo was hier dus de burgermeester Ragnhild, die vertelde over Ole Ivar. Hier werd ook vermeld dat hij een grote voorvechter was om nieuwe mensen hier naar toe te halen. Hij was dan ook betrokken bij Placement, en Ragnhild (de burgemeester) vertelde dat er dank zij hem, Ole Ivar zo veel Nederlanders hier waren komen wonen.
Na de dienst zijn we naar buiten gegaan en werd Ole Ivar in een graf naast zijn vader en broer gelegd. Er werden door groot en klein bellen geblazen, de een nog groter dan de andere. Door de zon werden er mooie kleuren aan gegeven. Ik heb Marianne en haar moeder gecondoleerd en daarna ben ik bij Eli Signe gaan staan. We hebben elkaar vastgehouden en heb met haar gepraat.
Daarna ben ik naar huis gegaan.

's-Middags zijn  Peter en ik naar Tynset gegaan. Een nieuwe batterij voor mijn horloge, een nieuwe muts voor mij en handschoenen voor Peter en mijzelf. Nog wat hebbedingetjes (smågodt) bij de Europris en kattebakzand bij de Felleskøpet tusen door Beer uitgelaten en daarna verder naar de Domus. Bij de apotheek de machtigingen afgegeven voor ons beide en daarna nog boodschappen gedaan bij de Coop. Weer naar huis en eerst tanken in Tolga en toen waren we tegen zevenen weer thuis.

Zaterdag is Peter jarig en het is een echte Allerheiligendag, grauw, triest en regen(achtig).
Maar binnen maken we het gezellig. Peter bakt wafels en hij krijgt telefoon van Femke, Nienke, Jhon en Yore en daarna nog van Hanneke en Ad. Leuk om weer even bij te kletsen.


Chocoladetaart, goed gelukt al zeg ik het zelf

Alles staat klaar
Om 14.00 uur komen de eerste gasten en voor we het weten zit het kotje vol. Opgeteld hadden we 34 mensen en 1 hond binnen ,1 hond in de auto van Eli en Anne en 8 sledehonden van Robert buiten.

Robert, Nico, Wim, Andre, Henk en Freddie

Annelie, Eleonie met Silje, Heidie met Milou en Niek

Freddie, Remco, Matjo, Loreena, Steven, Emil, Niels, Wil, Colinda en Linda

Ineke, Maan, Tino, Ylva en Colinda

Niels, Wil en Ineke

Linda, Dennis en Aleida
De honden van Robert ( Foto Robert) 

Na de koffie met kake is het tijd voor een alcoholische versnapering met chips en nootjes.
Er wordt lekker gekletst en de kinderen vermaken zich goed, zowel binnen als buiten.
Als iedereen na de soep met brood weer huiswaarts gaat kunnen we terugkijken op een hele gezellige middag / avond met leutige mensen. Bedankt allemaal, ook voor de kaarten, kleurplaten, cadeau's en bijdrage voor de verlichting van de vlaggenmast.

Freddie, Heidie, Niek en Milou
Remco, Eleonie, Steven, Annelie en Silje
Nico, Ineke, Maan en Ylva
Daniëlle en Gabriëlle (schoondochter)
Aleida
Eli en Anne
Matjo, Colinda, Tino en Loreena
Andre, Linda, Niels en Tygo tesamen met Wim en Lien
Henk en Emil
Dennis en Robert

Zondag is alles weer opgeruimd en komt Bill Kaasen even op de koffie nadat hij in het buurhuis nog even wat gerepareerd heeft. Hij heeft ook een betere isolatie gemaakt tussen keuken en kamer daar.
Ik ben samen met Beer nog naar de brievenbus gelopen en daar was de afrekening van Nortura.
Onze varkens wogen bij aankomst hier tesamen 90 kilo en nu waren ze 122,3 / 122,6 en 114.5 kilo, oftewel 359,3 kilo tesamen. Goed gegroeid dus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten