vrijdag 14 december 2012

Ritjes naar Tynset, Gløggaften,sneeuw en pakketje

Maandag 10 december moest Peter om 09.00 uur in het ziekenhuis van Tynset zijn. Er zou een 24 uurs controle komen van het hart. Na ons bij de receptie gemeld te hebben zijn we op ons gemak gaan zitten bij de televisie en de krant. Het duurde en het duurde en na nog maar een keer bij de receptie te zijn geweest werd Peter om 09.50 uur eindelijk geroepen om na een kleine tien minuten weer naar buiten te komen. Kastje bevestigd en met een verontschuldiging van de zuster weer op huis aan gereden.
In Tolga nog even een enveloppe aan de deur van Theo en Yvonne gehangen met het verzoek deze in Nederland op de post te doen. Cadeautje voor Yore en kerstkaarten voor Nederland,Belgie en Duitsland. Nienke zal ze voorzien van de Nederlandse Kerstzegel. Hoezo Nederlandse zuinigheid!!!!

Dinsdag 11 december weer naar het ziekenhuis. Vandaag werd Peter voor tijd al geroepen en werd kastje verwijderd, bloeddruk gemeten en een ecg gemaakt. Daarna naar de cardioloog, lege Hurtig.
Die vroeg of er nog klachten waren en na daar ontkennend op te hebben geantwoord vertelde hij dat alles in Trondheim prima was verlopen. Stoppen met de marevan en voor de rest zo doorgaan. Hij hoopte Peter niet meer te zien en wenste ons een god jul.
Vandaag de eerste kerstkaarten ontvangen, van mijn vader en van Wil en Piet,onze carnavalsvrienden uit Tullepetaonestad.

Woensdag 12 december konden we iets later vertrekken naar Tynset aangezien mijn afspraak om 10.15 uur was. Ook hier weer wachten maar gelukkig niet al te lang. Tegen kwart voor elf naar binnen geroepen en hebben beide polsen de stroomstootjes doorstaan. Conclusie: geen 100% carpaal tunnel syndroom maar, volgens de neuroloog, toch een sterke indicatie. Dus doorverwijzing naar chirurg in Tynset ziekenhuis. Hopelijk wordt het dan een operatie aan de linkerpols en zijn de klachten dan weg.

Vandaag ook naar mijn vader gebeld. Vandaag, 60 jaar geleden 12-12-1952, zijn mijn vader en moeder in het huwelijksbootje gestapt. Jammer genoeg is mijn moeder veel te vroeg overleden.
Even gepraat met mijn vader en verteld van cardioloog en neuroloog en verder over van alles en nog wat.

Tegen half zes zijn we naar het samfunnshus gegaan om te helpen met de voorbereidingen van de gløggaften. Waxinelichtjes op tafel, bekers voor de gløgg, water koken voor de koffie etc. Daarna druppelde er steeds meer mensen binnen en op een gegeven moment waren we met 24 man. Voor de oudere uit Kåsa en Øversjødalen, ook diegene die in het sykehjem wonen, werden er kaarten geschreven. Daarna afronding van de competitie sjoelen en natuurlijk ondertussen lekkere gløgg drinken. Ook was er een loterij met , zoals altijd , zelf meegebrachte prijsjes om de kas te spekken.
























Het was een heel gezellige avond en na iedereen god jul og en godt nyttår te hebben gewenst zijn we op huis aan gegaan.










Donderdag 13 december was er weer wat sneeuw gevallen en lagen de takken van de bomen etc. er extra mooi bij. Fotomoment, voordat de wind komt en alles er weer af blaast.











Wachtend op nog veel meer sneeuw.

Vandaag kwam er weer een kerstkaartje binnen uit Nederland. Deze keer van mijn tante Bertha, de twee jaar jongere zus van mijn moeder.Tot mijn grote verbazing zat er een stempel op met frankering gecontroleerd.


Vrijdag 14 december was ik al tot twee keer toe naar de brievenbus gelopen om te kijken of we post hadden. Toen ik aan de chocolademelk zat , zag ik het wagentje van de post stoppen bij de postbussen om daarna weer verder zijn route te rijden. Besloot om eerst rustig verder te drinken om daarna, voor de derde keer dus, naar de postbussen te lopen. Een kleine tien minuten later hoorde ik gestommel in de gang en jawel , daar stond de postbode met een pakketje in zijn handen. Kon niet in de postbus zei hij en ging toen weer verder. Waarom hij eerst de andere post in de bus had gedaan en daarna verder was gegaan om daarna toch naar ons huis te komen: geen idee, maar nu moesten we de rest toch nog gaan halen.Ook nu een kerstkaart erbij, deze keer van tante Gerda, de jongste zus van mijn moeder.

Het pakketje kwam uit Nederland en na alles uitgepakt te hebben waren we een unieke kerstcollectie rijker. Allemaal delfsblauw en we zijn er hartstikke blij mee. Vanuit Noorwegen een hele dikke kus voor mijn lieve schoonzus Ria, die ons zo een heel leuk kerstcadeau geeft.



Kerstengel en ballen.
 
 

Twee kop en schoteltjes tussen boom en krans.


Klokjes en boompjes aan de wand gehangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten