zondag 1 oktober 2023

Week 39, elgjacht , bezoek dokter en mammografie.

Maandag 25 september en vandaag begint de elgjacht. Dat betekent eigenlijk dat er heel veel mensen vrij zijn en Noorwegen dus plat ligt. Het jachtteam hier mag dit jaar 5 elgen schieten en aangezien ze er vorig jaar 1 te weinig hebben geschoten mogen het nu dus 6 elgen worden. Voor het totale landoppervlak hier mochten er vroeger 3 dieren worden geschoten maar doordat er zo veel zijn is dat de laatste jaren opgewaardeerd.

Dinsdag 26 september en ik heb 's-middags een afspraak bij de dokter. Mijn pijn in rechterarm-schouder is weer helemaal terug en mijn linkerbeen wil ook niet meewerken. Ik krijg nieuwe medicijnen voor mijn arm en de raad om magnesium te gaan gebruiken voor mijn been. Ze gaat er ook vanuit dat er een cyste zit in mijn knieholte en daar doen ze niets aan. Dat zou meer problemen kunnen geven. De uitslag van het bultje op mijn neus is nu ook binnen. Het blijkt inderdaad huidkanker te zijn maar ze hebben alles weg kunnen halen en ik krijg een vervolgafspraak. Daarna rijden Femke en ik naar Tynset.om boodschappen te doen, zakken te halen en naar de apotheek te gaan. Ook naar de spar en daar zien we tot onze verbazing speculoos staan in de schappen. En voor een redelijke prijs. Daarna weer terug naar huis.


Woensdag 27 september en Peter en ik gaan naar de begrafenis van Egil in Øversjødalen.



 Het is druk maar we vinden een plaatsje in de kerk. Daarna naar buiten en dan regent het weer. We gaan daarna niet naar het samfunnshus maar rijden terug naar huis. Die avond is er geen på lofte.

Vandaag hebben ze elg nummer 6 geschoten.






Donderdag 28 september heb ik om 08.45 uur al een mammografie in Tynset. Peter gaat mee en daarna boodschappen doen en we  nemen ook gelijk de zakken mee. Daarna even koffie drinken bij de Domus en dan naar Bohus. We zijn op zoek naar een mat voor in het halletje en we willen ook informatie over een nieuw bed voor ons. We worden goed geholpen, geen mat maar wel goede info over mat en bed.

Vrijdag 29 september van alles en nog wat. De oude diepvries maak ik leeg en verdeel het over de twee nieuwere. Dan de oude uit zodat hij kan ontdooien.

Zaterdag 30 september en we zijn overal en nergens bezig. Werkplaats opruimen, zakken uitzoeken etc. Ik maak de oude diepvries alvast wat schoon zodat we die later kunnen verplaatsen.

Therese Welhaven (dochter van Bobo en Anette) komt met vriend naar ons toe om een blad met eieren te halen en ze nemen ook 1 kilo elggehakt mee.

Zondag 1 oktober en Nico en Ineke komen 's-middags op de koffie. Ik help om de reis naar de oogarts in helsenorge te zetten en we boeken een boot voor hun zodat ze even op en neer naar Nederland kunnen.

Dan komt het jachtteam met 10 kilo elgvlees en 10 kilo elggehakt en dat zetten we even in de koele kamer in de kelder.

Als Nico en Ineke naar huis zijn begint Peter al vast te snijden en ik doe het gehakt in zakjes van 500 gram. Daarna wordt alles gevacumueerd en stoppen we het in de vriezer. Genoeg op voorraad nu.

En dan is er weer een week voorbij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten