zondag 15 januari 2017

De eerste twee weken van 2017

Maandag 2 januari beginnen we het nieuwe jaar met goede moed.
Na al onze beesten uitgelaten en / of verzorgd te hebben en we ook zelf hebben gegeten, begeven we ons naar onze werkplek in de kelder en maken daar alles gereed voor het werk van aankomende week.
Aangezien de meeste aannemersbedrijven en hoofdkonstrukteurs in Nederland nog gesloten zijn, is het in ieder geval rustig met telefoon en e-mails.

Maandagmiddag
Hier ook wat foto's die ik van Nienke heb ontvangen. Ze zijn gemaakt in de Efteling waar ze afgelopen week lekker hebben genoten.


Carney voelde zich niet lekker









Dinsdagmiddag komen Hein en Daniëlle even op de koffie en ze hebben tegelijkertijd onze aanhangwagen weer mee terug genomen.

Woensdagochtend moet Peter even op en neer naar Tolga aangezien hij een vervolgafapraak bij de dokter heeft. Alles goed gelukkig.

Woensdagmiddag

Het wordt weer gestaag kouder en het is dus tijd voor het lange wwrme ondergoed. Woensdagavond is de temperatuur gezakt naar -22 en als we terugkomen van på lofte is het zelfs -27.

Die nacht zakt de temperatuur tot -31. Niet dat we er slechter om slapen hoor.



Vrijdagmorgen
Vrijdag heb ik een afspraak bij de kapper in Tolga en zo rijden we met zijn drieën tegen half twee weg.
Peter zet Femke en mijzelf af bij de kapper terwijl hij even bij Hein en Daniëlle in de werkplaats op de koffie gaat. Daarna haalt hij ons weer op en rijden we verder naar Tynset, ik met weer een kortgeknipt koppie. In Tynset doen we ons rondje bij de welbekende winkels en kijk ik ook even voor een nieuwe telefoon. Mijn oude telefoon wordt door velen beschouwd als een antiquiteit en eigenlijk is dat ook wel zo. Na de auto ook weer volgeladen te hebben met varkensvoer rijden we weer terug naar huis.

Zaterdag gaan Peter en ik nog terug naar Tynset. We hebben gisteren niet alle zakken mee kunnen nemen en ik heb nu ook besloten welke telefoon ik wil hebben. Nu maar hopen dat de voorraad die op internet staat aangegeven ook in de winkel te verkrijgen is.
Dat is dus niet zo, maar ik heb hem nu besteld en hij zou er eind volgende week moeten zijn.
Het is een samsung J5 2016 model geworden.

Zondag worden alle Kerstspullen verwijderd, in de desbetreffende dozen gestopt en weer opgeborgen in de kelder. Wat is het dan weer kaal in huis.

We rijden ook even naar Øversjødalen om een aantal volle vuilniszakken in de container aldaar te gooien. We moeten door flinke sneeuwduinen bij ons op het weggetje.

Aangezien er weer volop sneeuw bij is gevallen en Femke al vroeg naar de dierenarts in Tynset moet, komt Erik maandagmorgen al heel vroeg sneeuw ruimen zodat ze met haar eigen auto weg kan rijden.
Skia moet gesteriliseerd worden en Minnie krijgt haar herhalingsinentingen.

Ik probeer op de webside van Telenor een andere simkaart te bestellen maar kom niet verder aangezien je alleen verder kunt als je een abonnement hebt en die heb ik dus niet. Via facebook geprobeerd maar ook daar konden ze me niet verder helpen. Tenminste niet gratis, alleen tegen bertaling. Werd gewoon terug verwezen naar minside met hetzelfde negatieve resultaat. Dan maar gebeld en jawel hoor, daar werd ik gelijk gehoplen en de nieuwe simkaart wordt opgestuurd.

 Dinsdagmorgen rijden Femke en ik naar Tolga om mijn hechtingen te laten verwijderen.

Klaar om de hechtingen te verwijderen
Even wachten in de wachtkamer en dan wordt ik binnen geroepen door Marianne. Ze bekijkt het eens goed en besluit dan om niet alle hechtingen te verwijderen. Het is toch nog niet helemaal dicht.
Vijf hechtingen eruit en de andere vijf blijven zitten. Tevens komen er zwaluwstaartjes bij om een en ander goed op zijn plaats te houden.



Daarna weer naar huis, na een afspraak te hebben voor volgende week maandag. Hopelijk is dan alles dicht.

Woensdag stormt en sneeuwt het en zijn we blij dat we voor ons werk niet naar buiten hoeven. Natuurlijk moeten we de beesten wel verzorgen maar we hoeven niet met de auto de weg op in ieder geval. 's-Avonds besluiten we om ook niet på lofte te gaan maar lekker thuis te blijven.
Die avond laat is de wind gaan liggen en lopen we met Beer door een dikke laag met sneeuw. Het is helder, de maan schijnt en verlicht alles en we genieten met volle teugen.

Donderdag komt Erik weer om de sneeuw te ruimen en dan heeft Peter de deuren al vrijgemaakt.

Tijdens de middagpauze een heerlijke wandeling in het zonnetje naar de brievenbus gemaakt.




Beer op ons weggetje



Peter en Beer

Er ligt al weer wel wat. Beer en ik
Na de post gehaald te hebben gaan we weer even bij de varkens kijken. Ze worden al groot en zijn bijna klaar voor de slacht.



Uitzicht door kamerraam.
Donderdagmiddag en bijna de gehele avond ben ik bezig geweest om de administratie van VGBE en Hovland Fjellgris geheel up to date te maken zodat morgen alles naar Vekstra, ons administratiekantoor gebracht kan worden.

Vrijdagmiddag rijden we naar Tynset en kopen we een nieuwe accu voor de sneeuwscooter , doen we boodschappen en halen we mijn nieuwe telefoon op. We drinken koffie bij de Domus, doen wat boodschappen en laden de auto weer vol voor de varkens. Het is weer zoveel dat we een tweetal zakken met brood moeten laten staan. Die moeten maandag dan maar worden meegenomen.

Zaterdag zijn we zowel binnen als buiten aan het werk. Alle beesten worden verzorgd, de zakken voer worden uitgezocht en Peter maakt een houder voor de rol met papier.
Er wordt getekend en berekend en er worden mails verzonden.

Die middag skype ik ook met Nienke en Jhon en natuurlijk met Yore en Carney. Wat groeien ze toch.
Nog zeven weken en dan ben ik weer even in Maastricht om ze te knuffelen.Maandag 6 maart vertrek ik vanaf Røros en donderdagavond kom ik daar weer terug aan.

Daarna is het tijd om te genieten van een rustige zaterdagavond.

Zondag zet Peter de opgeladen accu in de sneeuwscooter en gaat hij een eindje rijden, tenminste dat is de bedoeling. Omdat er zoveel losse sneeuw ligt komt hij hier op het weggetje naar boven bij de hut vast te zitten en komt met geen mogelijkheid meer los. Dat wordt dus ploegend door de sneeuw naar beneden. Buurman Erik wordt gebeld en die is even later met zijn sneeuwscooter ter plaatse om te helpen. Peter is dan op sneeuwschoenen en met een schep ook al weer naar boven gegaan en samen krijgen ze de scooter weer los en aan de praat.Erik gaat dan verder naar boven zodat Peter achter hem aan kan rijden. Erik heeft een echter werkscooter en die van ons blijkt een tourscooter te zijn. Peter komt weer vast te zitten maar nu komt hij sneller los en dan rijden ze nog even achter elkaar naar het bovenste veld en terug.
Ach, dan heb ik tenminste iets te schrijven in mijn blog.

Na de nieuwe telefoon opgeladen te hebben was het tijd om de afgelopen woensdag ontvangen nieuwe simkaart te activeren. Maar, net zoals bij het aanvragen ervan, kom ik niet verder op de webside van Telenor. Nu dus maar gelijk gebeld naar klantenservice en jawel hoor, geen probleem, simkaart wordt geactiveerd. Daarna aan de gang met contacten invoeren , apps installeren en proberen om te gaan met de telefoon.

Voor de rest hebben we nog wat gewerkt voor VGBE en in het huishouden en dan is het weer zondagavond en is de week weer voorbij.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten