zaterdag 17 januari 2015

Week 2 en 3 van 2015

Maandag 5 januari heeft Peter een afspraak bij de tandarts maar op de heenweg zet hij mij eerst af bij Vidarheim. Zelf rijdt hij samen met Femke naar Os en daarna naar Tynset. Er is een goede aanbieding voor een pc en een telefoon, maar jammer genoeg hebben ze ze beide niet meer. Volgende keer meer geluk zullen we maar denken. Op de terugweg halen ze mij weer op en rijden we gezamenlijk weer naar huis.

Op woensdag is het weer møte voor de schoonmakers en worden we weer bijgepraat. Van te voren naar Vidarheim geweest en na de møte ga ik naar Astrid. Daar was Jan, de man van Heidi op bezoek, en we hebben eerst gezellig koffie gedronken. Daarna zijn Astrid en ik gaan lopen. Hier de foto's van onze wandeling.






Het was weer een gezonde wandeling en daarna was er weer tijd voor koffie. Ook hebben we samen naar de Tour de Ski gekeken en het was erg spannend.
Het bericht vanuit Parijs was natuurlijk erg verdrietig en hakt er dan toch weer in.

Die avond naar På Lofte en daar hebben we kennis gemaakt met het Poolse gezin dat in het vakantiehuisje zit bij Sagen. Vader en moeder zijn allebei timmerman en de beide kids gaan op school in Tolga.

Vrijdag ga ik met de schoolbus naar Tolga en na het werk bij Vidarheim ga ik naar de kapper. Daar komen Peter en Femke mij ophalen en rijden we naar Tynset. We gaan eten bij de Domus en daar zijn er ook een heleboel bekenden uit Øversjødalen. Na het eten doen we boodschappen en kopen we ook nog een nieuw strijkijzer.

Die avond zien we een berichtje en een foto van een zieke Yore. Van harte beterschap ventje.



Zaterdag begint het te sneeuwen en het komt er goed uitvallen. Komt goed uit want dan kan ik mooi alle kerstspullen opruimen. De kerstboom had ik eerder deze week al opgeruimd en nu is dus de rest aan de beurt.

Zondag sneeuwt het nog steeds, maar dan iets minder gelukkig.
Eerst maar wat opruimen en dan naar de postbus met onze hond Beer.




Beer in en onder de sneeuw.

Beer op wacht.


Ook binnen moet er wel eens sneeuw worden geruimd.


Beer kijkt of het allemaal goed gaat.


De deur naar de stal weer vrij maken.

Meehelpen baas?

Ons huis

Het gastenverblijf.

De bbq plaats.

Peter en Beer op het pad


Beer in de sneeuw

Kop in de sneeuw

Hartje in de sneeuw




Heel veel sneeuw





Ik kom er aan, ik begin te luisteren, soms.


Als we weer thuis zijn komt Erik om sneeuw te ruimen zodat ik straks in ieder geval met de auto naar de weg kan rijden. Het is hard werken voor de tractor.


Ons pad wordt vrijgemaakt.







Achterzijde van de tractor.

Ook de opgang naar de zolder weer vrij van sneeuw.



De opruim/stookplaats.





Om half twaalf haal ik buurvrouw Ann Helen op, en rijden we naar Kjellrun en daarna dus naar Lina alwaar we de bijeenkomst van de bygdekvinne hebben. De weg is goed om te doen alhoewel we veel wind en sneeuw hebben. We worden verwelkomd door Lina in haar nieuwe onderkomen. De oude boerderij is opgeknapt en daar wonen zij en Magne nu. Alles is nog in Kerstsfeer en het is erg gezellig. We zijn maar met zeven vrouwen en dat is dus vijftig procent van het totaal aantal leden. Dat mag de pret niet drukken en we zingen en praten en houden natuurlijk de loterij.
Daarna breng ik de dames weer thuis en kijk ik thuis nog even mee naar de laatste schaatswedstrijden. Ireen en Sven beide kampioen, netjes gedaan hoor.

Dinsdag helpt Femke mij op Vidarheim en daarna gaan we op bezoek bij Yvonne. Ik wilde graag erwtensoep maken en Yvonne had nog wat spliterwten staan die ik mee mocht nemen. Bedankt nog.

Woensdagmiddag ga ik naar Astrid en doen we ons loopje weer. Rex is weer erg blij dat hij mee mag en we stappen goed door. Na de koffie weer naar huis en die avond weer naar Øversjødalen På Lofte.

Donderdagochtend loopt om 04.00 ('s-nachts) de wekker af, en neem ik afscheid van Femke en even later rijden Peter en Femke naar Røros vliegveld. De vakantie van Femke zit er weer op en de reis naar Aberdeen is weer begonnen.
Later horen we dat opstijgen in Røros en landen op Gardermoen wat meer bumpy is gegaan door de wind en dat daarna ook vooral de laatste vijftien minuten bij Aberdeen erg bumpy waren, door de hevige wind, en dus niet erg prettig zijn geweest.

Als Peter 's-morgens weer thuis komt kom ik ook uit bed en na het eten wordt ik om 08.00 uur door de taxi opgehaald en naar Røros gebracht alwaar ik de helseekspress (bus) naar Trondheim neem. Daar arriveer ik om 12.00 uur en kan ik gaan zitten wachten tot ik mijn onderzoek krijg. Hierbij wordt het dichtheid van het bot gemeten d.m.v. røntgenfoto's van mijn heup en rug. Het is een onderzoek van een kwartiertje en daarna ben ik weer klaar. Na even gekeken te hebben waar ik volgende week moet zijn voor het volgende onderzoek, ga ik Trondheim in. De stoepen zijn erg glad en het waait enorm. Even rond gekeken in Trondheim Torg en daarna terug naar de bus. Die komt net aangereden en ik kan dus gelijk weer instappen. Om 15.00 vertrekt hij weer richting Røros. De rit verloopt goed, ondanks de zeer harde wind waardoor de bus behoorlijk heen en weer gaat. Tegen half zes 'savonds zijn weer in Røros alwaar de taxi alweer staat te wachten om me naar huis te brengen. Harde wind en veel sneeuw maken me alleen maar meer blij dat ik zelf niet hoef te rijden. Voor 270 kronen wordt ik netjes heen en weer gereden. Peter heeft gezorgd dat Erik de oprit heeft schoongemaakt waardoor de taxi redelijk de weg naar ons huis kan rijden.
Die avond niet al te laat naar bed, want dat vroege opstaan voel je toch wel op onze leeftijd.

Zaterdag eerst wat uitgeslapen en daarna naar Tynset om een en ander op te halen. Lekker rustig koffie gedronken bij de Domus en op ons gemak rond gelopen bij de Coop.
Op de terugweg zijn we bij Nico en Ineke in Tolga langs gegaan en hebben we lekker bij gebabbeld onder het genot van een kop koffie met een negerzoen en een stroopwafel. Daarna nog een lekker pilsje voor Peter en Nico en cola voor Ineke en mijzelf.
Die avond nog een cake gebakken en het blog bijgewerkt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten