vrijdag 10 oktober 2014

Tolga Bil , Trondheim , Vidarheim en 50-jarige bruiloft van Astrid en Steinar

Afgelopen maandag hadden we om 12.00 uur een afspraak bij Tolga Bil om een nieuw motortje voor de ruitenwisser te laten installeren. Maar toen ik daar kwam bleken ze ons gebeld te hebben op Peter zijn mobiel. Ik was toen net weg en Peter was beneden aan het werk. Een vergeefs ritje dus omdat de nieuwe motor niet was meegekomen met de bestelling.
Dan maar naar het sykehjem voor varkensvoer, maar daar was niets, dus ook daar vergeefs naartoe gereden.
Dan maar lekker terug naar huis om daar gewoon weer aan de slag te gaan.

Dinsdagmorgen rijden Peter, Beer en ik tegen 05.30 naar Trondheim alwaar ik om 09.20 een afspraak heb in het St. Olavshospital. Het is nog lekker donker en het regent een beetje maar met koffie en een muziekje op de radio is het goed te doen. We stoppen ongeveer halverwege, laten Beer lekker even lopen en rijden dan weer verder. Om 09.00 uur rijden we de parkeerplaats Marienborg op, gelegen aan de westkant van het ziekenhuis. Vandaar is het een kleine 5 minuten lopen naar het gebouw waar ik mijn afspraak heb. Daar aangekomen gaat Peter met Beer een eindje lopen en ik ga me melden. Dit gebeurd via de selvinsjekk en gaat heel gemakkelijk. Eerst type je je geboortedatum in en daarna de eerste vier letters van je achternaam. Bij mij dus Deij omdat alles hier op je meisjesnaam staat geregistreerd. Ik kon ook aangeven of ik een sms wilde ontvangen als ik bijna aan de beurt was en voor een eventueel volgende afspraak kun je dan een sms met een herinnering ontvangen. Zo gezegd zo gedaan en toen was het wachten geblazen. Niet erg lang gelukkig, want ik kreeg na zo;n tien minuten al een sms dat ik kon gaan zitten wachten bij onderzoekskamer 16. Na nog een kleine vijf minuten werd ik binnen geroepen bij Dr. Mårvik en kon ik mijn verhaal kwijt.
Conclusie, ik krijg een oproep voor de afdeling røntgen en aansluitend een nieuwe afspraak bij Dr. Mårvik. Bij het afgeven van de papieren gelijk vermeld dat ik graag een afspraak wil tussen 12.15 en 14.45 omdat ik de volgende keer met de helseekspress zal reizen. De assistente heeft het opgeschreven en de afspraak zal worden opgestuurd.
Daarna terug naar de auto gelopen alwaar Peter en Beer me al tegemoet kwamen.
De auto in en naar Ikea dan maar. We zijn op zoek naar een speciale lamp en aangezien er een paar ontbijtbordjes zijn gesneuveld moeten we die ook maar gelijk meenemen. We laten Beer in de auto en gaan naar binnen. Even rondgelopen , wat gegeten en gedronken, de dingen gepakt die we nodig hadden en daarna afrekenen en snel weer naar buiten.
Beer nog lekker even uitlaten en dan weer op weg naar huis. Op dezelfde plaats als vanochtend weer gestopt en nu wat langer gelopen met Beer.








Dan weer verder naar Røros waar we nog wat kippenvoer kopen om dan verder te rijden naar Kåsa.
Tegen vieren zijn we weer thuis.
Dan zien we ook dat de kommune Tolga nu een deeltijdbaan aanbiedt voor Vidarheim. Was mij al wel bekend maar nu is het officieel.

Woensdag wordt ik wakker met hoofdpijn, gelukkig niet al te hevig, en kan ik gewoon eerst thuis wat werken. Daarna naar Tolga om eerst krachtvoer voor de varkens en zaagsel te kopen, werken bij Vidarheim en dan naar Astrid. Hier gaan we samen aan de slag om een kringle te maken voor a.s. zaterdag.
Astrid en Steinar zijn nl. a.s.vrijdag 50 jaar getrouwd en dat vieren ze zaterdag. Gezellig thuis met kinderen en kleinkinderen. Wij hebben ze alvast een kaart gegeven met felicitaties en hopelijk hebben ze een hele fijne dag.

Donderdag thuis gewerkt en tegen zevenen naar Ann Helen om de boekhouding na te kijken van de bygdekvinne. Daar is Ola met de rest van zijn jachtteam bezig met parteren en inpakken van hun geschoten elgen. Er staan dus volop auto's maar in huis zijn alleen Ann Helen, de twee honden en ik, de rest is in de schuur bezig.
De boekhouding klopt en na een kop thee met wat lekkers ga ik weer op huis aan.
Bij de post zit al een nieuwe afspraak voor Trondheim: dinsdag 2 december om 14.00 uur. Brief met afspraak voor røntgen volgt staat erbij.
Dan krijg ik nog een telefoontje van Heidi, de dochter van Astrid, en eerst denk ik nog dat ze wil praten over haar moeder, maar niets is minder waar. Ze vraagt of ik wil nadenken over de senterpartiet in Tolga ( me erbij aansluiten dus) en ze gaat ervoor zorgen dat ik het partijprogramma in handen krijg. Op mijn vraag of dat dat wel mogelijk is voor iemand die vier jaar in Noorwegen woont, antwoord ze dat ze dat gaat uitzoeken. Daar had ze nog niet bij stil gestaan nl. Iets om over na te denken dus voor mij.

Vrijdag eerst thuis aan het werk en tegen het einde van de middag naar Tolga. Peter en Beer gaan mee. Eerst naar Vidarheim, alwaar honden verboden zijn, dus Beer blijft in de bench in de gang en daarna naar de Coop om boodschappen te doen. Er zou een enveloppe moeten liggen van Heidi voor mij, maar volgens de kassamevrouw is er niets. Daarna naar het sykehjem om varkensvoer te halen en dan sms-en naar Heidi. Zij gaat er nu voor zorgen dat het met de post naar mij toekomt. Genoeg leesvoer dus wat eraan komt.

Bij thuiskomst zien we dat de toppen van de bergen weer wit zijn en dat verdiend een foto.


Boodschappen uitladen , beestenboel verzorgen , zelf eten en daarna blog bijwerken.
Nu lekker wat lezen of televisie kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten