zondag 27 oktober 2013

Geen bezoek maar een crematie

Donderdagochtend 24 oktober liep om 04.00 uur de wekker af en moesten we uit bed om op tijd bij het vliegveld in Røros te zijn. Ons vliegtuig vertrok mooi op tijd, 06.18 uur en was met 36 passagiers aan boord helemaal vol. De vlucht verliep probleemloos en we waren precies op tijd op Gardermoen. Daar de bagage opgehaald en weer ingeleverd voor de volgende vlucht. Eerst voor mij nog een lekkere kop chocolademelk bij Starbucks en voor Peter een flesje Nutricia. Daarna vliegen naar Schiphol en de huurauto opgehaald.
Tegen 13.00 uur waren we bij de Havebo Groep B.V. in Den Dolder waar we onze zakelijke afspraak hadden. Na weer helemaal bijgepraat te zijn en afspraken te hebben gemaakt zijn we doorgereden naar Maastricht. Yore moest weer heel even wennen dat zijn opa en oma niet in een doosje zaten ( skypen ), maar er in levende lijve waren. Daarna kwam de bekende lach weer op zijn gezicht en was het weer goed. Nienke had gezorgd voor lekkere vis en samen met de aardappelpuree en broccoli was dit een zeer welkome en lekkere maaltijd waar we allemaal van genoten hebben. 's-Avonds hebben we lekker bijgepraat over van alles en nog wat en natuurlijk ook over mijn vader, opa Frans.

Vrijdagochtend gekeken hoe Yore werd verzorgd en daarna samen gegeten. Ook alvast de door Nienke gemaakte kerstkaarten van stickers voorzien zodat Nienke en Jhon die eind november op de bus kunnen doen. Daarna naar de Brusselse Poort gegaan, makkelijker gezegd dan gedaan , aangezien de lift stuk was. Eerst heeft Jhon Nienke op zijn rug naar beneden gebracht en Peter en ik Yore in zijn wandelwagen. Daarna heeft Jhon de hand bewogen rolstoel voor Nienke gehaald en zijn we naar het winkelcentrum gelopen. Peter is met de auto gegaan, het is wel niet erg ver maar toch te ver voor hem. Nienke en Jhon hadden al diverse dingen voor ons gehaald maar we wilden ook zelf nog even kijken. Ook hebben ze nog bloemen voor Opa Frans gehaald waar Nienke hele mooie kaartjes voor heeft gemaakt. Daarna weer terug naar huis, iedereen weer naar boven gebracht via de trap, daarna gegeten en toen was het al weer tijd om weg te gaan. Eigenlijk veel te kort maar het ging nu niet anders.
Via Antwerpen naar Roosendaal gereden om daar om 18.15 uur aan te komen bij de Robijndijk om afscheid te nemen van mijn vader. Hij was heel erg vermagerd maar hij was heel mooi opgebaard. De bloemen hebben we bij hem in de kist gelegd en ook de enveloppe van Nienke met daarin een foto,een gedicht en een afscheidsbrief. Er waren heel wat mensen die toch een laatste groet waren brengen en daar zijn we heel blij om. Ria,Rinus,Astrid en ik hebben de kist gesloten en daarna zijn we naar de flat van ons pa gegaan. Hier hadden mijn broer,zussen en aanhang al heel veel werk verzet en nu konden we de persoonlijke dingen verdelen. Dit is in goede harmonie verlopen en ik denk dat ons pa en ma tevreden kunnen zijn over onze keuzes.
Na nog wat gedronken te hebben bij Peter en Astrid zijn we doorgereden naar Bert en Adrie. Na even nagepraat te hebben zijn we naar bed gegaan om uitgerust te kunnen beginnen aan een nieuwe dag.

Zaterdag 26 oktober was dan om 13.30 uur de crematie. Het was heel fijn om te zien dat er zoveel mensen de moeite hadden genomen om ons bij te staan. We hebben een mooi samenzijn gehad waar iedereen op zijn manier afscheid heeft genomen. Ik heb namens Nienke haar gedicht voorgelezen en dat heb ik met trots en pijn in mijn hart gedaan. Ria en Astrid hebben beide hun verhaal verteld over hoe zij het leven van ons pa hebben beleefd. Er was mooie muziek en als laatste een stuk van De Parelzangers, hier hielden ons pa en ons ma beiden van. Daarna nog een laatste groet van iedereen en van ons als familie. We hadden koffie met petit fours en daarna hebben we nog met een heleboel mensen gepraat. Voor Peter en mij een soort reunie aangezien we ze al een hele tijd niet meer hadden gezien.
Astrid en Rinus hadden geregeld dat we daarna naar Het Hooihuis in Roosendaal zouden gaan om nog wat te drinken en daarna gezamenlijk te eten. Een heel goed idee want zo hebben we nog goed na kunnen praten. We hebben lekker gegeten en daarna hebben we van iedereen afscheid genomen en zijn we naar Nispen gereden. Na nog een rustige avond daar door te hebben gebracht weer naar bedje pluim, met een uurtje langer slapen in het vooruitzicht i.v.m. het verzetten van de klok.

Zondag eerst rustig ontbeten en daarna alles weer klaargezet om terug te reizen naar Noorwegen. Het was druk onderweg maar we waren mooi op tijd op Schiphol. De auto ingeleverd en daarna de bagage. Mijn koffer was iets te zwaar dus daar hebben we een en ander uitgehaald en in de rugzak gepropt. Toen was alles in orde en konden we door de douane en naar de gate. Daar rustig even gezeten en toen aan boord. Met een vertraging van 20 minuten vanwege de harde wind en daarom minder landingsbanen in gebruik, zijn we opgestegen en waren we met meewind toch ongeveer op tijd weer op Gardermoen. Daar wat gegeten en toen met het vliegtuig naar Røros. Precies op tijd kwamen we daaraan, 21.18 uur en daar wachtte Femke ons op met de auto. Tegen half elf waren we weer op Hovland.