zondag 3 februari 2013

Vaskehjelp en hjemmehjelp

Maandag 28 januari kreeg ik een telefoontje van Berit Flatgård met de vraag of ik woendag 30-1 en vrijdag 1-2 naar het sykehjem in Tolga wilde komen voor opplæring. Dit keer voor vaskehjelp. Zogezegd en gedaan. Het waren twee dagen van 07.30 uur tot 13.30 en ik werd begeleid door Laila Hagen. Met haar man had ik al eerder kennis gemaakt, Stig. Het zijn twee leuke dagen geweest waarin ik weer heel wat gezien en geleerd heb. Zo gebruikt men hier voor elke kamer een schone poetsdoek en voor de vloer elke keer een schone dweil. Die worden daarna in de kookwas gedaan en daarna in de koelkast bewaard. De volgende dag heeft men dan dus weer schone vochtige doeken etc. En je hoeft niet elke keer met een emmer sop te zeulen. Ook is het onze taak om de planten te verzorgen en water te geven. Daar moest ik , als Nederlandse , natuurlijk alles van af weten!!  Vrijdag kreeg ik te horen dat ik de eerstkomende drie weken als vervangster aan de slag kan, als vaskehjelp dus. Er zijn in het totaal drie dames die dit werk als vaste baan hebben en daarvan is er nu eentje tot en met 22 februari ziekgemeld.

Zaterdag en zondag hebben Peter en ik thuis gewerkt en zaterdagavond kreeg ik weer een telefoontje van Berit. Dit keer met de vraag of ik woensdag 20 januari als hjemmehjelp wilde werken in Kåsa en Øversjødalen. Liv wilde graag een dag vrij en ik vind het leuk om te doen, dus heb ik ja gezegd. Het is maar 4 uurtjes en ik hoef niet zo ver te rijden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten