woensdag 3 januari 2024

Onze drie kleinkinderen op Kerstvakantie bij ons.

Donderdag 21 december en dan is het zover. Peter en ik rijden naar Gardermoen met de auto van Femke. Het eerste stuk gaat goed en we stoppen bij de Elg. Plaspauze en een kop meegebrachte koffie.

Daarna verder en dan gaat het sneeuwen en het wordt steeds erger. Na nog een plaspauze rijden we rustig verder en zo komen we aan bij ons hotel voor vannacht. Spullen op de kamer gebracht en wat koffie gedronken in de lobby.

En dan gaan we met de bus naar Gardermoen. Jhon en de kids arriveren met een vertraging maar ze zijn er in ieder geval. Door de storm zijn er veel gecancelde en verlate vluchten. Jhon zijn vlucht terug is erg vertraagd maar hij heeft gelukkig de laatste trein naar 's-Hertogenbosch kunnen halen en daar is hij opgehaald door Senna. Om 03.00 uur is hij thuis bij Nienke.

Peter en ik gaan samen met de kids de bus weer in naar het hotel. De bus is erg vol en Peter en Yore moeten staan terwijl Macèal bij mij op schoot zit en Carney zit naast mij.

Spulletjes naar de kamer gebracht en dan lekker eten in het hotel.

Dan is het bedtijd en heeft Macèal het moeilijk. Voor de eerste keer weg bij papa en mama, de lange reis, het wachten en nu in een hotelkamer met broer, zus en opa en oma. En hij is pas net 5 jaar. Yore gaat bij hem liggen en na een uurtje is het rustig.

Vrijdag 22 december

We hebben min of meer wat geslapen en zijn in ieder geval uitgerust voor een nieuwe dag. Dus douchen en aankleden en dan op naar het ontbijt.

Dan terug naar de kamer en spulletjes pakken. De auto vrij maken van sneeuw, Macèal in zijn stoeltje zetten en wij erin en dan rijden maar. Het sneeuwt niet meer en het rijdt een stuk beter dan gisteren. Op de 3 is het wel een stuk drukker met vrachtwagens maar we komen langzaam maar zeker steeds dichter bij huis.

Op de foto

Druk op de 3

We stoppen bij de Alti in Tynset zodat we laarzen kunnen kopen voor Yore. Daar komen we Aleida, Yannick, Joël, Linda, Tygo en Niels ook tegen. Femke komt ook daar naartoe en dan gaan we boodschappen doen bij de Coop en de Kiwi.  Daarna rijdt Carney met Femke mee en zo rijden we met twee auto's naar huis.

Boodschappen opruimen en koffer en rugzakken leegmaken en dan maakt Femke lekker frietjes met snacks klaar zodat we kunnen gaan eten.

Macèal moet een klein beetje huilen maar met een muziekje en terwijl ik even bij hem blijf zitten valt hij vrij snel in slaap. Wat een lekker manneke. Carney volgt daarna en wat later gaat ook Yore onder zeil.

Zaterdag 23 december, heerlijk geslapen en dan lekker ontbijten en wat spelen en kennis maken met Talia.

Naar buiten en voor Macèal de allereerste keer op de slee.

En weer naar boven.

Voetballen hoort er ook bij

Sneeuwpop

En weer naar binnen.

Peter en Yore zijn vandaag de amandelstaven op gaan halen bij Ineke en Nico. Andre heeft ze gemaakt en van de week daar afgegeven.

Voorbereidselen voor eiersalade

Spelen met de duplo

En dan krijgt Macèal zijn verlate verjaardagscadeau.

Zondag 24 december en het is Julaften

Lekker naar buiten.

En dan moet iedereen op de foto. Die wil wel, die wil niet, gekke bekken trekken maar uiteindelijk gelukt.

Dan gaat de mat ervandoor en moet die gehaald worden.

Macèal kijkt toe

Sneeuwpop aangekleed

Voor we gaan eten nog lekker even binnen spelen.

Dan is het tijd om te gaan gourmetten.

's-Avonds ga ik naar Femke om naar de jaarlijkse All You Need Is Love Special te gaan kijken.

Peter zorgt ervoor dat de twee jongste naar bed gaan en als ik thuis kom gaat ook Yore naar bed.

Maandag 25 december en het is 1e Kerstdag

Eerst moeten de cadeautjes van beneden naar boven worden gebracht en dat doet Yore heel goed.
Dan uit de doos en op tafel.

Alles is uitgepakt. Tijd voor wat drinken en eten.

En buiten spelen.

Talia uitlaten en een sneeuwengel maken

Dinsdag 26 december, 2e Kerstdag

Even spelen voor we naar Tolga gaan voor de jaarlijkse bijeenkomst in de Frivilligsentral.

We gaan met twee auto's en nemen naast eten en drinken ook de doos met duplo mee. Ook de tablets en de telefoon met liedjes en spelletjes voor Macèal gaan mee.

Iedereen die zich aangemeld heeft komt opdagen alsmede Loreena met Sophia. Het is ontspannend en gezellig en we praten weer bij met allemaal.

Geen foto's gemaakt maar wel herinneringen. Rond 20.00 uur zijn we weer thuis, ruimen we alles op en gaan de kids een voor een naar bedje toe.

Woensdag 27 december

Ik ga ook glijden

's-Avonds lekker ijsje eten.

Donderdag 28 december, 4e Kerstdag zoals we het hier noemen. We zouden vandaag naar het Juletrefest gaan in Øversjødalen maar Peter heeft een urinsyreaanval in zijn linkervoet die gepaard gaat met heel veel pijn, een enorme dikke voet en dus bijna niet kunnen lopen. Laat staan in een schoen of laars passen. Dus we besluiten om thuis te blijven en lekker buiten te gaan spelen.

Carney en Macèal helpen mee bij de kippen.

Dan naar binnen en koekjes versieren.

En weer naar buiten.

Vrijdag 29 december en Femke en ik gaan samen met Carney en Macèal boodschappen doen terwijl Yore bij Peter blijft.

Zaterdag 30 december en het gaat niet veel beter met Peter zijn voet. Door de Allopur heeft hij nu ook heel veel rode vlekken op zijn lijf gekregen. Is over gegaan op Ibux maar het duurt lang.

Kids lekker weer naar buiten.

Talia uitlaten

Lekker douchen en nagels knippen

Zondag 31 december Oudjaar

Femke heeft ondertussen oliebollen en appelbeignets gemaakt.

We hebben een rustige avond. Het is koud en we laten Macèal lekker slapen. We spelen monopoly en als het bijna middernacht is tellen we af. We wensen elkaar Gelukkig Nieuwjaar en kijken naar het vuurwerk dat hier in de buurt wort afgestoken. Het is niet veel maar wel leuk om te zien.

Maandag 1 Januari 2024 Nieuwjaarsdag

Van alles en nog wat gedaan. Binnen en buiten gespeeld en gewoon lekker genoten.

Dinsdag 2 januari en eerst een kijkje in het aankleden van de kids.

Dan komt de buurman om sneeuw te ruimen en kijken we toe vanaf het trapje bij de voordeur.

Nieuwe sneeuwpop

En dan is het tijd voor de sterretjes.

Nog even spelen en lezen en dan is het tijd om naar bed te gaan.

Woensdag 3 januari en aangezien het met de voet van Peter nog steeds niet goed gaat hebben we besloten dat ik de kids met de trein naar Gardermoen breng. Ze nemen afscheid van opa en dan
brengt Femke ons naar het station. Ze is eerst met de Isuzu naar de weg gereden om te kijken of ons pad begaanbaar was. Dar was het geval dus nu met de auto van Femke op pad.

Klaar voor de trein

De treinreis gaat in principe goed. We zijn wel allemaal wat misselijk en nu moet Macèal wat spugen.

In slaap gevallen

Een beetje rustig aan doen

Aan het luisteren naar muziek

Ook Carney moet wat spugen maar we hebben nu zakjes gekregen van de conductrice.

Zodra we op Gardermoen zijn voelt iedereen zich beter en brengen we eerst de koffer van Jhon weg. Wat hulp van een medewerker en dan gaat hij de bagageband op. Daarna is Carney haar shawl kwijt en ondanks een zoektocht vinden w hem niet terug.

Ze spelen alledrie bij, in en rondom het vliegtuigje.

Als het bijna tijd is dat het vliegtuig van Jhon aankomt gaan we naar de ankomst Utland en gaan we zitten wachten. We eten nog wat fruit en een snoepje en drinken nog wat water en dan is Jhon er. Kids en papa zijn blij dat ze elkaar weer zien. Alle pasjes, tablets, telefoon en opladers gaan in de tas van Jhon, alsmede de snoepjes. Dan gaan we gezamenlijk naar de beveiliging alwaar Jhon met de kids door de familie ingang gaan en ik ernaast. Dan flesjes water weer vullen en dan neem ik afscheid van de kids en Jhon. Nog een paar dikke knuffels en dan gaan zij naar hun gate en ik naar de gate om het vliegtuig naar Røros te nemen.

Aangezien mijn vliegtuig ruim een uur later vertrekt dan gepland zijn zij op dezelfde tijd in Brussel als ik in Røros. Femke wacht mij op met mijn winterjas en dan naar huis toe waar we iets na negenen aankomen. Jhon en de kids zijn tegen elven thuis en dan zit deze vakantie er weer op.