zondag 3 juli 2022

Week 26, toch geen varkens ,jarig en 1e dag zomeropen Fjelltun

Maandag 27 juni vullen Peter en ik het water voor de varkens die we vanavond verwachten. Het is 1000 liter en we pompen het water op uit de Hola.

Jammer genoeg krijgen we die middag bericht dat er toch geen varkens komen deze week. Nu hebben we nog hoop dat ze volgende week komen maar later kan bijna niet aangezien ze dan tot begin oktober buiten moeten staan. Niet voor de kou, daar kunnen ze wel tegen  maar wel voor het water dat kan bevriezen.

Aan het begin van de avond wordt de fiber geblazen maar de aansluiting naar de kastjes moet nog door Eltron worden gedaan. Nog even afwachten dus.

Die avond en nacht regent het heel erg veel en hard en ons weggetje loopt schade op.






Dus Peter mag weer aan werk om te repareren. 



Femke en ik rijden naar Tynset. Bij ons regent het wel mar hoe verder we richting Tynset komen hoe donkerder het wordt en hoe meer dat het regent. Het stopt niet en bij elke stop moeten we snel in en uit de auto. Bij het kruispunt bij Nortura staat het water al erg hoog maar wij kunnen hier nog rijden. Later wordt het afgesloten en moet de brandweer komen pompen.


Bij de Coop hebben we veel zakken , jammer dat we zo veel moeten weg gaan gooien.

Als we terug in Kåsa komen regent het hier in ieder geval een stuk minder. In eerste instantie alleen de boodschappen uit de auto gehaald en later pas de zakken.

Woensdag 29 juni en ik ben jarig.


Het is weer mooi weer en we kunnen buiten koffie drinken. Ik krijg felicitaties per mail, whatsapp, kaartje van Astrid en op facebook. Bert belt op vanuit Frankrijk en we praten weer even bij. Van Femke krijg ik een boek dus er is volop te lezen voor mij.



Verder werken we gewoon en hopelijk kunnen we het zaterdag vieren.

Donderdag 30 juni en ik zoek de zakken uit. Er moet jammer genoeg weer veel weg aangezien de vriezers vol zitten. Peter en ik brengen die avond de zakken weg naar Øversjødalen. Die avond belt mijn zus Ria mij nog op om te feliciteren. Leuk om weer even bij te kunnen praten.

Vrijdag 1 juli en Femke en ik gaan naar Tynset. We moeten naast de gewone boodschappen ook spullen halen voor a.s. zondag. Fjelltun is dan open en we serveren koffie met taart of wafels. Tevens wat limonade en ijs gekocht. Ook nog geskyped met Nienke.

Zaterdag 2 juli en die middag vier ik mijn verjaardag. We moeten binnen zitten want het regent erg hard en ook al heeft ons terras een overkapping toch is dat dan niet lekker om buiten te zitten.  Van Nico en Ineke krijg ik een mooie plant en stekjes voor buiten. Linda komt met Niels en Tygo en ook zij hebben een mooie plant bij. Andre is ziek thuis. Linda heeft ook een doos met winterkleding bij voor Yore. We hebben een marsepeintaart gekocht en Femke heeft ook nog cupcakes gemaakt. 



We kletsen lekker bij en horen dat ook het weggetje bij Linda flinke voren heeft opgelopen na de heftige regenval. Zij kunnen het zelf niet repareren dus ze moeten hulp vragen daarvoor. Na nog een kop soep en stokbrood gaat iedereen weer op huis aan. Het was niet druk maar wel erg gezellig.






Ann Helen is samen met Kari en Rosa Helen nog even langs geweest voor eieren. Ann Helen bakt een kringle en een chocoladetaart voor morgen.

Die avond rustig aan gedaan en televisie gekeken.

Zondag 3 juli en Peter en ik gaan om 09.30 uur naar Fjelltun waar we alles klaarzetten.


Ann Helen komt de taarten brengen en ik maak het beslag voor de wafels. De vlag komt bij de ingang en dan is het wachten op de gasten. Lars Peder en Nils zijn de eerste en daarna komt Bjørn Olav en hij heeft zijn 3 pups bij. Dat wordt knuffelen buiten dus.




Het loopt niet echt storm maar het begin is er. Toch 15 mensen te gast gehad. Om 15.00 uur sluiten we en volgende week is er weer een kans.

Rest van de dag rustig aan gedaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten