zondag 21 november 2021

Week 46 , verjaardag Macèal , uitleg Metex en Julemesse

Maandag 15 november en er zijn weer rådyr in de buurt. We weten dat ze er zijn maar nu weer met zijn vijven gezien.




Aan het einde van de middag gaan Peter en Femke naar Tynset om de zakken bij de Coop te halen. Ze houden morgen regen en dan wordt alles spekglad dus vandaar.

Tegen vijven zijn ze weer terug en alles is gelukkig goed gegaan.






Dinsdag 16 november en vandaag wordt Macèal , onze jongste kleinzoon, 3 jaar. Hiep hiep hoera.

 
 



We skypen met Nienke en de jarige job en natuurlijk ook met Yore en Carney.

Woensdag 17 november




Die avond gaan we på lofte en worden er foto's gemaakt voor onze jaarlijkse Kerstkaart.

God Jul fra alle på lofte

Lars Peder, Ann Helen , Jan en Peter

Donderdag 18 november gaan Femke en ik naar Tynset. Ik heb om 12.00 uur een afspraak met Beate Fiskvik, die mij uitleg zal geven over Metex die ik vanaf vandaag zal moeten gaan spuiten. Het is een hele vriendelijke dame die oorspronkelijk uit Tolga komt. Ze geeft me informatie over het hoe en wat en doet voor hoe ik me zelf moet injecteren. Het is in feite heel eenvoudig en gaat heel gemakkelijk. De kans op bijwerkingen en wat deze zijn wordt me verteld en ik krijg ook een etui mee waarin ik de spuit kan bewaren als ik eventueel ga vliegen. Ze mogen nl. niet in het bagageruim maar moeten mee in de handbagage. Over vier weken heb ik een belafspraak en ook moet ik de eerste drie maanden elke maand een bloed- en urineonderzoek laten doen.

Ook nog wat boodschappen gedaan en spullen voor de varkens gehaald.


Donderdagavond rijden Peter en ik naar Tynset voor een julemøte van de LHL, de vereniging voor long en hartpatiënten. Ze komen bij elkaar in de frivilligsentralen en we kiken naar oude foto's van Tynset. Daarna lekker koffie met goed belegde boterhammen en dan is er een grote marsepeintaart. Ook een loterij en we winnen 4 prijzen. Chocolade, een fles wijn, een citronellakaars en een kilopak koffie.
Tegen half elf zijn we weer thuis.

Vrijdag 19 november en ze houden vandaag erg slecht weer met zeer harde windstoten en men heeft code oranje afgegeven. Peter zou krachtvoer op gaan halen maar doet dat dus maar niet.
We hebben wat spullen opgeruimd en vast gezet en hopen op het beste. 
Het is niet prettig met zoveel wind en in de middag wordt het nog erger. Dan klapt om 15.15 de stroom eruit en zit er niets anders op om kaarsen aan te doen en onze zaklampen aan te doen. We gaan naar buiten om de honden uit te laten en trotseren de storm.
Iets over 16.00 uur is de stroom terug maar het internet niet.

Die avond gaat de wind gelukkig weer wat liggen.

Zaterdag 20 november zien we dat de wind toch iets heeft omgeblazen.


De wind heeft er toch vat op gekregen

Om 11.00 uur zijn we bij Fjelltun om alles klaar te zetten voor de Julemesse.

Die middag werkt Peter beneden maar hij kan niets verzenden aangezien ons vaste internet eruit ligt. Ook de werken voor Kerkstoel kan hij niet klaarmaken aangezien de schnitstelle online moet worden verwerkt. 







Die avond kijken naar opgenomen films.

Zondag 21 november is het tijd voor de Julemesse


Als het tijd is voor Peter om naar Fjelltun te gaan doe ik alvast de garage open en zeg dan tegen Peter dat hij de auto eruit kan rijden. Oeps, vergeten dat de motorwarmer nog aangesloten was en dus is de verlengsnoer kapot.
Peter moet weg dus hem weggebracht en dan terug om te kijken of ik een nieuwe zekering erin kan zetten. Lukt me niet dus maar een andere verlengsnoer vanuit de werkplaats gelegd zodat in ieder geval de diepvriezers weer aangaan.

Tegen 11.30 uur gaan Femke en ik ook naar Fjelltun. Femke heeft zelf fudge gemaakt die ze zal verkopen en ik moet koppen verkopen voor på lofte. Het is al druk met verkopers en even later komen ook de kopers eraan.

Welkom

Hein en Daniëlle waarbij Hein allerlei lekkers verkoopt gemaakt met vlees van Hovland Fjellgris.




Kjøkkengjengen

Hieronder wat spulletjes die Linda verkocht.








Colinda en Matjo bij hun verkooptafel en daaronder een overzicht van alles wat te koop was.













Overzicht van het restaurant 



 


Overzicht volle zaal



Wat foto's van de andere verkopers

Spullen van Hein en Daniëlle

Daniëlle





Åse en Liv Johanne

Magnhild

Kari Grete en Inger

Femke en ik waarbij Femke later alles heeft verkocht

Sverre

Emil

Ik, Femke, Lina, Bjorg en Emil

Bente, zus van Bjørg met haar man

Astrid was er ook en hieronder een overzicht wat zij verkocht voor haarzelf en voor Gro





Om 15.00 uur is het tijd voor de loterij en deze keer heb ik geen geluk.

Na de loterij ruimen we op en zo zijn we tegen 16.00 uur weer thuis. Daar zet Peter een nieuwe zekering zodat alles weer goed is in de garage en dan laten we Beer uit en verzorgen we de varkens en de kippen. Ons jonge haantje was vanmorgen al niet goed en zodoende zit hij apart. Hij leeft nog maar het gaat niet goed met hem.

Als avondeten nemen we lekkere gevulde soep en kijken we naar opgenomen films aangezien ons vaste internet nog steeds niet werkt. 
Als we naar bed gaan doen we de router van de stroom en hopelijk werkt hij dan morgen wel.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten