zondag 2 oktober 2016

Week 39, de eerste sneeuw op de toppen

Maandag rijden Peter en Femke naar Lina om een elgtong op te halen. Deze ga ik bereiden om straks als broodbeleg te kunnen gaan eten. Ik heb een recept gekregen van Lina, dus ik ben benieuwd.

Dinsdagmorgen en het is geen lekker weer.


Later die dag rijdt Femke naar Tynset om varkensvoer op te halen. We verwachten namelijk nieuwe varkens dus voorraad is welkom. Het is echter zoveel dat we Sissel bellen zodat zij een hoop op kan komen halen.

Woensdag gaan we på lofte en als we terug komen worden we gebeld door Per Erik dat hij er aan komt met 5 nieuwe biggetjes. De stal is al klaar dus ze zijn welkom.


nieuwe aanwinsten
Donderdag eerst naar de dokter alwaar ik te horen krijg dat mijn bloedproeven goed waren en dat ik dus verder kan gaan met de de dosis medicijnen voor mijn schildklier. In december een nieuwe proef en afspraak.Ik krijg een doorverwijzing naar de neuroloog in Tynset omdat ik last blijf houden van mijn rechterhand. Het lijkt op de symptonen die ik enige jaren geleden had in mijn linkerhand.
Daarna naar Tynset alwaar we twee geslachte varkens op gaan halen, een gehaktmolen kopen en varkensvoer ophalen.

Een hele volle auto
Dus ook nu weer naar Sissel bellen, zodat ze een gedeelte op kan komen halen.

Lekker liggen
Die avond delen we het vlees van 1 varken, een half varken voor Erik en een half varken voor Lina.
Van Erik krijgen we er straks hout voor  en van Lina krijgen we straks elgvlees. Zij komen het later die avond ophalen terwijl Peter,Femke en ik bezig zijn om ons eigen varken te verwerken.

Vrijdagavond draaien we gehakt en wordt het vacuum verpakt zodat het de diepvries in kan.



Zaterdagmorgen ligt de eerste sneeuw op de toppen van de bergen.

Die ochtend rijden we naar Lina en Magne om ons elgvlees op te halen. We krijgen een bak met elg gehakt en een bak met vlees waarvan al een gedeelte vacuum is verpakt. Femke is ondertussen naar Tynset gereden om extra vacuumzakken te kopen zodat we alles goed in de vriezer kunnen doen.

Nico komt nog langs om het lasapparaat op te halen en daarna gaan we verder met alles te verpakken en in de diepvries te doen.
Van het jachtteam krijgen we ondertussen ook nog elgvlees wat we ook gelijk verwerken en in de vriezer doen. Door een misverstand in het jachtteam vergeten ze ons nog elggehakt te geven, dus dat hebben we nog te goed.

Aangezien het jachtteam het slachtafval ging begraven hebben wij onze kapotte diepvries naar buiten gebracht. Hij stond boven de stal en er zat nog steeds een geslacht wolvarken in. Erik heeft de diepvries meegenomen en leeg gekiept bij de rest van het slachtafval en daarna goed onder gedekt met aarde. De diepvries heeft hij terug gebracht, die gaat volgende week naar de fias.

Zondag

Eerst even lekker wandelen, een rondje Kåsa.















Daarna ruimen we alles op op de låven (zolder boven de stal) en zetten we ook de watertanks binnen.
De eerder dit jaar gekochte stoelen bij Ikea worden ook naar binnen gebracht.
Een goed bestede dag dus.









Beer met zijn elgbot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten