zondag 15 maart 2015

Rustige zondag

Ik heb goed geslapen vannacht en we worden wakker in een stralend zonnetje. Het is nog onder nul maar dat zal niet lang meer duren. We laten Beer uit en lopen even over het veld en dan weer terug. Daarna geniet ik van een bordje brinta en zitten we lekker even op het terras.





Een beetje uitgeteld



Daarna gaan we met Beer richting Buvika. Jammer genoeg ligt er nog te veel sneeuw en kunnen we niet verder komen. Dan maar terug en in Øversjødalen gestopt en daar wat rond gelopen.






Daarna terug naar huis en na nog even op het terras te hebben gezeten gaan we naar binnen alwaar ik op de bank in slaap val. Uitgerust na een goede twee uur slaap maak ik het eten klaar en dan is het weer even genoeg voor vandaag.

zaterdag 14 maart 2015

Operatie in Trondheim

Donderdagmiddag rijden Peter en ik naar Tolga alwaar ik om 15,07 uur de trein neem naar Trondheim. Weer eens wat anders dan de Helseekpress. Tegen zessen stap ik uit op station Mariënborg en ben ik binnen tien minuutjes lopen bij het Pasiëntenhotel. Daar krijg ik mijn kaart en kan ik mijn bagage op de kamer zetten. Dan naar beneden alwaar ik een heerlijke kop heldere bouillon voorgeschoteld krijg.


Daarna een kop koffie en wat lezen, om vervolgens met een kop thee naar mijn kamer te gaan. Code voor internet ontvang ik op mijn mobiel, dus inloggen maar. Nog wat facebooken en skypen met Peter en dan proberen te slapen.
Ik kreeg eerder op de dag te hoen dat ik me niet om 06.30 uur moest melden maar 08.00 uur, dus ik kan wat langer slapen.

Vrijdag 13 maart wordt ik om 07,00 uur wakker en stap ik onder de douche. Heerlijk fris wandel ik naar beneden en geef mijn kaart weer af. Daar zijn ze heel verwonderd want volgens het systeem zou ik daar langer blijven. Enfin, we zien wel.
Daarna via de binnengangen naar het gastrosenteret alwaar ik me tegen 08,00 meld. Ik krijg te horen dat het druk is en dat ik gewoon even moet blijven wachten. Na een uur wachten, televisie kijkend , komt een zuster om bloed te prikken. Dit lukt niet en dan moet ik me in de gehandicaptentoilet alvast omkleden en dan naar de afdeling. Daar staat een bed in de gang en daar mag ik me inleggen. Een andere zuster komt bloed prikken en na een tweede poging probeert ze boven op mijn linkerhand en dan lukt het eindelijk. Er wordt nog temperatuur gemeten en verder kan ik wat gaan lezen in de meegebrachte Margriet. Om 11,00 uur wordt ik naar de pre-operatieve ruimte gereden alwaar ik te horen krijg dat ik nog even geduld moet hebben. Er wordt een infuus in mijn rechterhand aangebracht en er komt nog een anesthesist langs. Ook Dr. Mårvik komt langs en hij vertelt mij dat hij hoogstwaarschijnlijk alleen het maagbandje zal verwijderen. Op de foto's is nl. heel veel littekenweefsel te zien waar het maagbandje zich vastgezet heeft. Hierdoor is er meer risico dan anders. De gastric bypass zal dan later in het jaar plaatsvinden. Om 12.00 wordt ik naar de operatiekamer gereden en dan staat er ineens heel wat volk rondom je. Ik stap over op de operatietafel, mijn beide benen gaan in een warmhoudzak en worden daarna vastgezet met riemen. Dit omdat ik later schijnbaar recht overeind gezet zal worden. Er worden medicijnen toegediend en daarna een slaapmedicijn en dan gaat het licht uit. Ik wordt wakker als ik naar de uitslaapkamer gereden wordt en krijg dan inderdaad te horen dat alleen het bandje eruit is gehaald. Voor de pijn krijg ik morfine en ook iets tegen de misselijkheid.Tegen drieën wordt ik naar de afdeling terug gebracht en dan heb ik wel een kamer. Ik heb nog een infuus met vocht in mijn rechterhand en aan de linkerhand zit nog wel de naald waarmee ze antibiotica hebben gegeven. De misselijkheid komt met golven maar zakt steeds meer gelukkig. Ik stuur Peter een berichtje en hij belt gelijk terug. Fijn om hem even te horen en te spreken.

Uitzicht vanaf bed
Tot een uur of zes slaap ik steeds een beetje en dan wordt de temperatuur weer gemeten en de bloeddruk. Ik krijg uitleg over hoe de televisie werkt en daar ga ik dan ook een beetje naar kijken. Peter belt nog en dan voel ik me alweer een heel stuk beter en ben ik ook al uit bed geweest om te plassen. Na nog wat lezen en televisie kijken doe ik tegen tienen het licht uit en ga ik slapen.

Zaterdag 14 maart gaat het weer een stukje beter. De zusters proberen om bloed te prikken maar dat gaat niet, niet uit mijn hand en niet uit mijn arm. Ze besluiten om dan de labdame te laten komen maar eerst wil ze nog even in mijn voet proberen. Dat gaat gelukkig en iedereen is blij. Daarna nog temperaturen en bloeddruk meten en dan mag ik me aankleden. Ik heb nog met Peter gesproken, die vandaag met Jan naar Somadalen gaat om lootjes te verkopen voor de Påskebasar. Dan loop ik naar de keuken en probeer ik een kop thee. Dat gaat goed en dan neem ik yoghurt, wat ook goed gaat. Wel heel langzaam maar dat geeft niets. Daarna terug naar de kamer alwaar ik me in een stoel nestel.

Uitzicht vanuit stoel
Nu is het wachten op de dokter. In de tussentijd lees ik Margrieten en neem ik nog een kop thee en daarna een kop tomatensoep. Het smaakt goed en ik voel me al een hele piet. Dr. Mårvik komt niet vandaag maar heeft gebeld met de verpleegsterspost en dus komen ze zeggen dat ik naar huis mag vandaag, mits de bloedproeven goed zijn. Dat is een verrassing aangezien men had gezegd dat ik na de operatie twee nachten in Trondheim zou moeten blijven. Peter is vandaag de gehele dag met Jan op stap en ik vraag dus hoe ik naar huis moet komen. Geen probleem mevrouw, we bellen gewoon een taxi en die brengt je naar huis. Wat een service. Tegen 13.00 uur wordt het verband vernieuwd en worden beide infuusnaalden verwijderd. Daarna schoenen aan en dan wil ik gaan eten, maar dan komt de taxichauffeur er al aan. De verpleegster geeft me een pakje met maaltijddrank mee en een bekertje yoghurt voor onderweg en dan gaan we op weg naar de taxi, we rijden weg om 13.30 uur.
De chauffeur komt uit Ethiopië en studeert hier voor bouwkundig ingenieur. Hij heeft een vrouw en twee dochtertjes en woon in een studentenblok. Hij is nog nooit onze kant opgereden, maar hij heeft een gps en ik weet de weg. Hij is heel bezorgd en vraagt geregeld of ik wel goed zit en of ik geen pijn heb. Het gaat gelukkig goed met mij al voel ik wel ieder kuiltje in de weg.
Ik laat me afzetten bij Nico en Ineke, na eerst Peter gebeld te hebben en daarna Nico. Ik wordt met open armen verwelkomd en als Peter even later ook komt voel ik me ook weer wat beter. Peter wordt verwend met zelfgemaakte frietjes, salade en kroketten. Deze laatste zijn gemaakt door Tonny. Ik neem mijn bekertje yoghurt en na nog een kop thee vertrekken we naar Kåsa. Daar bel ik naar Nienke en Femke om aan te geven dat ik weer thuis ben en na een bakje cottage cheese gaat het licht uit voor mij. Blij dat ik weer thuis ben.

dinsdag 10 maart 2015

DAB-radio

Afgelopen vrijdag 6 maart hebben we dus een DAB-radio gekocht. We hebben hem in het gehele huis geprobeerd maar hij deed het niet. Vandaag 10 maart dan maar een berichtje op faceboek geplaatst. De meeste hebben gewoon bereik, alleen Bjørn Olav heeft het zelfde probleem. Ola Lien kwam zelfs naar ons toe met zij n DAB-radio en die deed het gewoon. Ongelooflijk.
We waren al van plan om dan maar terug te gaan naar de Expert om te kijken of het misschien aan de radio lag. Tot Peter het nog maar een keer probeerde en nu doet hij het. Sommige zenders hebben hier geen bereik maar een heleboel andere wel. Hij staat nu in de kelder in ons kantoor en nu moeten we een leuke muziekzender gaan zoeken. Muziek terwijl u werkt.

Buiten is het een graad of vijf boven nul en het regent.

maandag 9 maart 2015

Een hoop geregeld en vastgelegd.

Vandaag, maandag 9 maart heb ik, naast mijn gewone werkzaamheden, een hoop kunnen regelen en vastleggen.

Woensdag 25 maart staat de afspraak vast bij de dokter in Tolga. Dit voor controle en het eruit halen van de hechtingen.

Maandag 13 april gaan we naar Oslo voor het vernieuwen van onze paspoorten en we willen daar een nachtje Oslo aan vast plakken. Via Karin Jacobs-Scheuten, die ik alleen maar ken via faceboek, heb ik een nachtje in het Thon Hotel Terminus kunnen regelen. Dit hotel ligt vlak bij het centraal station en is een goed uitgangspunt voor ons.
http://www.thonhotels.be/nl/hotels/landen/noorwegen/oslo/thon-hotel-terminus/

We gaan er met de trein naar toe dus heb ik ook de tickets geboekt voor de heen- en terugreis.

Ook hebben we een appartement geboekt in de buurt van Maastricht alwaar we zullen verblijven van donderdag 6 augustus tot en met donderdag 13 augustus.
http://debloeiendeberg.nl/

Bert en Adri komen op bezoek bij ons. Ze arriveren woensdag 20 mei en blijven een week. Dus de Pinksterdagen hebben we bezoek. Wordt gezellig.
We hoorde ook dat Michelle in verwachting is en in september haar eerste kindje verwacht.Ze is nu een paar weekjes op bezoek bij Jilles in Chili.

Het was weer een super mooie dag, dus de was kon lekker buiten hangen. Beer heeft heerlijk buiten gelegen en Mickey en Sindre zijn weer, voor de eerste keer dit jaar, buiten geweest.

Vanavond lekker gebabbeld met Nienke. Ze heeft jammer genoeg heel veel last van haar onderrug. Hopelijk gaat het binnenkort weer wat beter en kan ze haar rust vinden.
Zij heeft 25 maart weer een afspraak in het ziekenhuis en krijgt daarvoor eerst weer een echo.

zondag 8 maart 2015

Week 10

Maandag 2 maart zijn we inderdaad nog steeds lekker beroerd, maar we slaan er ons doorheen.

Dinsdag rijden we tegen half vijf naar Hodalen, aangezien Annelie de dag ervoor 6 jaar is geworden.
We kunnen jammer genoeg niet al te lang blijven omdat we om 18.00 uur in Øversjødalen moeten zijn voor de vergadering van de Påskebasar.
We komen daar iets te laat aan maar dat geeft niet. Ze zijn al volop bezig om de verschillende prijzen in de boekjes te schrijven. We hebben twee boekjes waarvan de lootjes 10 kroner kosten en drie boekjes met 5 kroner. Tevens hebben we een jongensboekje en een meisjesboekje, ook voor 5 kroner.

Dan is het tijd voor Inger en mij voor de extra jaarvergadering van de bygdekvinne. Deze zal gevolgd worden door nog een extra jaarvergadering over minimaal 6 maanden. En dat allemaal omdat dat vereist wordt door de overkoepelende organisatie.
Alle 12 leden zijn aanwezig en we krijgen koffie en Inger heeft nog een lekkere taart van haar verjaardag over. Die laat ik dus voorbij gaan maar ik drink wel een lekkere kop koffie.
We nemen nog een aantal dingetjes door, waaronder het bezoek aan het sykehjem op zondag 8 maart en het paasontbijt op 4 april.
Peter, Jan, Sissel en Magnhild komen ook bij ons zitten en dan moet de taart opgemaakt worden volgens Inger. Tegen half tien zijn we weer thuis.

Woensdag ga ik eerst naar Vidarheim en daarna naar de maandelijkse bijeenkomst van de schoonmakers. Als die is afgelopen ga ik naar Astrid. Na een kop koffie gaan we lekker lopen. Het is nu boven nul, terwijl het vanochtend -10 was.

Rex loopt zoals altijd vooraan




Astrid met Rex
Als we terugkomen komt Steinar ook net thuis. We zetten koffie en Astrid maakt wat te eten klaar. Ze hebben medelijden met mij omdat ik niets mag hebben, en ondanks dat ik mijn vloeibare eten bij me heb en hun verzeker dat ik absoluut geen honger heb, vinden ze het erg voor mij.


Bijna weer thuis
Die avond gaan we weer naar Øversjødalen voor de wekelijkse sociale contacten en de koffie en kake.

Vrijdagmorgen gaan we met Beer naar de brug, het is nog steeds een ijsbaan, ondanks dat vannacht een cm of tien gesneeuwd heeft en niet altijd even makkelijk om te lopen. Toch belooft het een mooie dag te worden.








Tegen half twaalf rijden we naar Tolga, het is inmiddels een mooie zonnige dag geworden. Ik heb om 12.00 uur een afspraak bij de kapper en daarna rijden we naar Tynset om boodschappen te doen. We gaan ook bij de apotheek langs om hoestdrank voor Peter aangezien die maar niet van zijn hoest afkomt. Vooral 's-nachts speelt die geweldig op. Ook neem ik alvast de vitaminetabletten en traan mee die ik na de operatie moet gaan innemen. Anja ( Anja Schot waar Femke in 2010 gewerkt heeft) helpt ons en we praten even bij.  Daarna drinken we koffie bij de Domus met voor Peter een lekker broodje erbij en dan gaan we boodschappen doen bij de Coop. In de Domus zijn ze volop aan het verbouwen en de Coop Mega wordt een Coop Extra. Het cafe krijgt binnenkort ook een opknapbeurt dus we zijn benieuwd. We kopen een dab-radio bij de Expert aangezien we met onze gewone radio maar 1 zender kunnen ontvangen in de kelder. Toch wel fijn met wat meer muziek. We rijden daarna weer naar huis. Dan blijkt dat de dab-radio nergens in huis werkt. Niet in de kelder, maar ook niet in de kamer,de keuken etc. Dat is balen dus, zeker aangezien in 2016 alles alleen maar met dab is te ontvangen. Dat wordt dus melden bij de gemeente.

Zaterdag is de temperatuur een eind boven nul en de sneeuw begint te smelten. Peter heeft geen energie en ook ik loop met de laatste restjes van de verkoudheid. We besluiten om de stal de stal te laten en gewoon rustig aan te doen. In de middag halen we de post en genieten we van het zonnetje.

Het weggetje is op sommige plaatsen al sneeuw- en ijsvrij





Te laat baasje




Mijn oor wappert
Zondag gaan we naar de kerk en genieten we van de muzikale bijdrage van Jens, Johan en Stein. Daarna is het kirkekaffe met kake en geniet ik van een kop koffie en Peter van zijn koffie en kake. Daarna is het jaarvergadering en tegen enen zijn we weer klaar. Navraag bij Arnstein Solheim aangaande de dab-radio geeft aan dat ook zij geen ontvangst hebben.

Nieuw informatiebord bij de kerk, gemaakt door Jens Nygård
We rijden een stukje richting Somadalen en dan draaien we eer om en rijden naar huis. Dan is het tijd om lekker naar buiten te gaan met Beer.













Wachten tot we kunnen grillen


Grote vogel
We besluiten om de tuintafel uit de keuken te halen en daar een houten blad met ijzeren poten weg te zetten. Ook hebben we de kasten verzet. Ziet er weer anders uit nu.





We maken er daarna een lekkere rustige avond van en kijken naar : ''Boer zoekt vrouw''