zondag 15 november 2020

Week 46 afspraak ziekenhuis, hout en kuikens naar de stal

 Dinsdag gaan Femke en ik naar Tynset.

Twee kleine elgjes gekocht.

Woensdag   

Varkens aan het rusten

Aan het einde van de middag kom ik in de stal en dan hebben we wateroverlast. De waterbak is blijven lopen en de varkens vinden het heerlijk. Peter komt helpen en na een half uurtje is alles opgelost en opgeruimd.

Die avond ben ik aan de beurt om te serveren en ik neem de taarten mee die we gisteren bij de Kiwi hebben gekocht. Nu helemaal blij dat ik die meegenomen heb nu zo met al dat water in de stal.
Een paar weken hadden we het over Kerst en toen had ik verteld dat ik graag een puzzel wilde hebben met de Kerstman erop. Ze had het daar met haar dochter Berit over gehad en die had een puzzel voor mij gekocht als vroeg Kerstcadeau. Zo leuk en zo lief.

Puzzel gekregen van Lina en Berit

Die avond nog gebeld met Nienke en Jhon. Nienke vertelde dat Carney had verteld dat hij naar ons was geweest met de luchtballon en dat alles goed gaat met ons. Wat een fantasie.

Met Macèal zijn ze na een jaar weer naar het consultatiebureau kunnen gaan en hij is 13 kilo en in de 90 cm.

Vrijdag vroeg naar ziekenhuis in Tynset alwaar Peter een afspraak heeft. In verband met Corona ga ik niet mee naar binnen maar loop terug naar de Alti en daarna naar Waagans alwaar ik alvast een kop koffie neem terwijl ik op Peter wacht. Als hij komt vertelt hij dat hij artrose heeft en dat pijnstilling nu het enige is wat kan helpen. Wel moeten er foto's worden gemaakt van linkervoet, knie en heup. Hij zal daar een oproep voor krijgen.

We nemen koffie met wat lekkers erbij en praten wat met Thomas waar Femke in 2010 heeft gewerkt.

Daarna gaan we naar de Felleskjøpet waar we een nieuw binnenwerk kopen voor de waterbak.

Dan bij de Domus naar de boekwinkel waar ik een roll your puzzle xxl koop.


We doen boodschappen en halen varkensvoer op en we tanken in Tolga. Dan terug naar Kåsa waar we de honden uitlaten, de beesten verzorgen en zelf eten. Daarna aan het werk voor VGBE.

Zaterdag is het weer een dag met hout. We gaan verder met opruimen bij de hut en Peter brengt het naar beneden.



















Voor we begonnen is Peter bij Erik geweest om te tanken en toen sloeg de motor niet meer aan. Erik heeft het verholpen en toen deed hij het weer. Hij had ook verteld dat hij naast het veld waar in 2016 onze veertig varkens stonden, hij ook bomen had neergelegd.
Terwijl Peter de laatste vracht van bij de hut naar beneden bracht zijn Femke en ik alvast daar naartoe gelopen.
Stapeltje bomen

Als Peter er ook is ontdoet hij alvast wat bomen van de zijtakken en zaagt hij ze in handbare stukken.


Daarna laden we die stukken op en rijdt Peter naar beneden.

Meer uitzicht
Als hij weer naar boven komt gereden slaat de motor af en krijgt hij hem niet meer aan de part.
Een stukje achteruit gereden en bij de oprit naar de hut weggezet en met zijn drieën naar beneden gelopen. Femke en ik zijn Beer en Cissa uit gaan laten en Peter is de stal ingegaan en heeft Erik gebeld.

Lijkt niet veel zo, maar is al wel best veel.

Als we bijna klaar zijn met eten komt Erik er al aan en eer Peter boven is doet de tractor het weer. Er zat een stekkertje los en Erik dacht dat hij dat gedaan had toen de tractor het de eerste keer niet deed. Gelukkig niet de startmotor die kapot is.

Die middag heeft Peter voor VGBE gewerkt en ik ben begonnen met de puzzel. Femke heeft ook nog meegeholpen. Blij dat ik kon zitten aangezien alles zeer doet.

Zondagmorgen slapen we wat uit, verzorgen we alle beesten en eten we onze portie brinta.

Later die dag doen we de kuikens uit de bench en worden ze naar de stal gebracht waar ze de eerstkomende weken verder kunnen groeien.



Het is even wennen maar gaat gelukkig goed. De andere kippen moeten ook wennen want sommige gingen 's-avonds daar slapen, dus die moeten een ander plekje vinden.

Ik ga binnen aan de slag om de kamer waar ze gestaan hebben weer schoon te krijgen. Alles is stoffig dus dat is een heel karwei.

Verder gepuzzeld en gelezen en televisie gekeken en dan is het weer tijd om naar bed te gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten