zaterdag 2 september 2017

Riverdance in Oslo

Vrijdag 1 september brengt Peter Femke en mijzelf naar het station in Tolga. Daar staat een Nederlandse auto en als we met hen aan de praat raken blijkt dat deze mensen een hut in Øversjødalen hebben en daar nu al bijna negen maanden verblijven. We hebben elkaar nooit eerder gezien en dat in zo'n kleine gemeenschap.

De trein komt mooi op tijd en zo rijden we via Hamar naar Oslo alwaar we rond half twee aankomen. Het is heerlijk weer en nadat we onze spullen naar het hotel (Scandic Solli)  hebben gebracht lopen we naar Aker Brygge. We hebben geluk, het is heerlijk weer en de Dutch Cheeseman staat in de buurt.  We lopen wat rond en slaan wat kaas in. Daarna besluiten we om bij Jamie Oliver op het terras te gaan zitten en daar genieten we van het zonnetje en van het eten.

Na nog een heerlijk ijsje te hebben gegeten gaan we terug naar ons hotel alwaar we ons omkleden en gereed maken voor De Voorstelling van vanavond. Want dat is de reden dat we nar Oslo zijn gegaan: Riverdance.

Zij treden eindelijk weer eens op in Noorwegen en daar willen wij bij zijn.
Het Konserthus is niet zo ver lopen van ons hotel en als we daar aankomen staan er al wat mensen te wachten. Het is niet uitverkocht maar toch redelijk druk. Wij hebben plaatsen op het balkon en heel toevallig komt er een Nederlandse naast ons zitten. We hebben een formidabel uitzicht en genieten met volle teugen. In de pauze gaan we drinken halen en tot onze grote verbazing neemt iedereen dat mee de zaal in. Het zijn geen flesjes maar glazen en je moet wel want er is maar een kotte pauze.

Na de pauze genieten we verder en klappen we van harte mee. Het is een heerlijke avond.

Na afloop lopen we weer terug naar ons hotel en drinken en lezen we nog wat. Daarna gaan we slapen.

Zaterdagmorgen zijn we redelijk vroeg op en na een douche gaan we de ontbijtzaal opzoeken. Daar is het erg druk en we horen dat het gehele hotel vol zit. We vinden een tafeltje aan het raam en bedienen ons van het uitgebreide buffet. We eten op ons gemak en pakken daarna onze spullen weer in en verlaten tegen tienen weer het hotel. We besluiten eerst nog de kaas te gaan halen voor de Fam. van Dijk en daarna nemen we plaats op het terras van Starbucks voor een heerlijke warme chocolademelk met een extra smaakje.

Dan lopen we langzaam verder richting het station en moet er natuurlijk nog een foto gemaakt worden.

Bij de winkel van Freia gaan we in de rij staan om kennis te maken met een nieuwe smaak chocolade.

We krijgen ieder een reep chocolade en maken kennis met Walter.

Natuurlijk moeten we diverse boekenwinkels binnen en zowel Femke als ik kopen een aantal boeken.
Nog meer ballast op de rug maar voor boeken heb ik wel wat over.

Bij het station aangekomen gaan we lekker op een terrasje zitten en kunnen we nog wat mee genieten van de volleybal.

Ook is er een demonstratie tegen het boren naar olie. Er lopen een behoorlijk aantal mensen mee en later horen we dat Aina er ook was.

Daarna gaan we het station in en lopen we naar het perron.

Ook deze trein komt op tijd maar dan horen we dat we erin Eidsvoll uit moeten en dat we dan met de bus naar Løten zullen worden gebracht. Dat is dan balen want we hadden gepland dat we in Hamar wat broodjes zouden kopen voor de reis naar Tolga. Enfin, wij in Eidsvol de bus in en zo zijn we naar Løten gebracht. Daar kon de bus niet bij het station komen aangezien er een boerenmarkt aan de gang was. Aangezien er gezegd werd dat de trein snel zou vertrekken konden we ook hier niets kopen en zijn we maar snel naar het station gelopen en de trein in gegaan.
De rest van de treinreis verliep goed en de chocolade repen kwamen nu goed van pas.

We waren tegen zevenen in Tynset alwaar Peter ons tesamen met Cissa kwam ophalen. Hij was naar de verjaardag van Andre geweest en daar reden wij nu ook nog even terug naartoe om de kaas af te geven. Daarna naar huis voor nog een rustige avond.