zondag 4 januari 2015

Oud en Nieuw en de eerste dagen van 2015

Oudjaarsdag 2014 en ik moet eigenlijk werken in het sykehjem, maar doordat de pas gevallen sneeuw gisteren aan het smelten is gegaan ( 6 graden boven nul), is het hier een spiegel. Niet alleen voor de deur maar ook het pad naar de weg toe. Ik durf niet te rijden, de taxi rijdt ook niet vandaag(maar dat is omdat het oudjaarsdag is) en heb daarom contact gehad met Laila. Geen probleem gelukkig.

Ik ga dan maar oliebollenbeslag maken met de kant en klare mix uit Nederland zodat Peter en Freddie samen aan de slag kunnen in het buurhuis. Ook maak ik oliebollenbeslag volgens oud recept en tevens beslag voor appelbeignets. Femke zorgt voor het schillen en snijden van de appels
Tegen een uur of elf komt Freddie tesamen met Milou.
Freddie had eerst geprobeerd om links voor de stal langs te rijden maar had zich ook daar terug moeten laten glijden. Hij kwam toen wel goed omhoog langs de rechterkant.  

Om een uur of een staan Rene en Esther samen met Mellow bij ons op de stoep. Zij hadden mijn bericht op facebook aangaande de gladheid niet gelezen en waren toch onze kant opgekomen. In Tolga vroor het een graad of 5 terwijl het hier ruim boven nul was. De weg was gelukkig goed om te doen en er was zelfs zand gestrooid het laatste stuk. Het weggetje naar ons toe leverde meer problemen op, ten minste het laatste stukje omhoog naar ons huis. Esther was bijna boven via de rechterkant toen het niet meer ging. Terug glijden naar beneden ging bijna fout maar gelukkig kwam ze weer op het pad terug en stond ze weer in de richting van de weg. 
Ze drinken gezellig een kop koffie en thee en Esther gaat ook nog even bij het bakken van de oliebollen kijken. Daarna vertrekken ze weer voorzichtig richting Tolga en wensen wij ze alvast een goede reis terug naar Nederland.

Rond drie uur komen Remco en Eleonie met de kids, zij komen goed boven en hebben alleen een glijmoment als ze de auto draaien bij onze garage. Fam. Pijl is net terug van een paar daagjes Kopenhagen en hebben dus de gewone winterbanden eronder liggen i.p.v. de piggdek. De oudste twee kinderen glijden met pak en al over het ijs en hebben de grootste lol. De schaal met oliebollen staat dan ook binnen en ook de appelbeignets, aanvallen dus. Peter en Freddie komen tesamen met Milou ook naar binnen en dan wordt er nog gezellig gekletst.
Daarna heb ik samen met Peter de keuken opgeruimd in het buurhuis, nu maar hopen dat de oliebollenlucht er snel uit is.

's-Avonds zijn we met zijn drieën en kijken we o.a. naar ''Ik hou van Holland'' . Om middernacht worden er bij Erik en Monica vuurpijlen afgestoken en zitten we dus 1e rang. 
Jhon belt nog op vanuit De Efteling, alwaar ze gezellig een midweek doorbrengen.

Nieuwjaarsdag 2015
We beginnen met uitslapen en Beer uitlaten. We maken er een rondje Kåsa van en komen via het tractorpad weer terug bij huis. Daarna even in het buurhuis kijken om de stroommeter af te lezen.

Foto genomen vanaf het buurhuis.

Beer met zijn elgbot.
 

Heerlijk toch

Toch wel leuk

In de middag zien we Colinda en Loreena aan komen lopen/glibberen. Ook zij hadden problemen met het laatste stuk omhoog en toen de auto dwars stond zijn Colinda en Loreena er maar uit gegaan, de mannen achterlatend om de auto weer goed op het weggetje te krijgen.  Peter is gaan kijken om hij kon helpen en even later is iedereen binnen. Gelukkig is alles goed gegaan en is er niets aan de hand.
We hebben een gezellige middag met de laatste oliebollen etc. 

We skypen nog met Nienke, Jhon en Yore die genieten van een Efteling met sneeuw.

Vrijdag 2 januari rijden Femke en ik naar Tolga. Het is goed om te doen gelukkig. In Vidarheim is het feest geweest en vanaf 12.00 uur is het verhuurd voor de gemeente. Ik ben echter nog maar net bezig als ze al komen om de tafels en stoelen klaar te zetten en het podium. Ik kan dus niet alles doen wat ik van plan was en neem daarom de kid terug van 09.30 uur. Eigenlijk zou ik naar de ansattesdag gaan van de gemeente maar ik meld me af. In plaats daarvan werk ik de boekhouding bij van VGBE.

Zaterdag en zondag doen we wat klussen in en om het huis en genieten van de laatste vrije dagen.





Zaterdagmiddag doen Femke en ik een rondje Kåsa.
We beginnen bij het tractorpad en dat is goed te doen. Het pad vanaf Erik en Monica richting de weg is zeer glad en moeten we dus zeer voorzichtig zijn. De weg zelf gaat redelijk al moet Femke wel extra opletten aangezien Beer niet heel de tijd netjes naast haar loopt. Bij de postbus mag Beer los en dat is dolle pret natuurlijk.

Zien jullie mij?

Beer op de grote steen bij het vogeleten.
Zaterdag ook nog geskyped met Maastricht. Yore was volop aan het vertellen en al verstaan we het niet altijd, Maastrichts he, is het een lust om te horen.

Zondagmiddag nog een paar foto's gemaakt van Beer en de vogeltjes.









 





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten