zondag 17 november 2013

Week 45 en 46

Woensdag 6 november had ik eerst een møte met alle andere schoonmaaksters en leidsters van Tolga Kommune in het Kommunehuset en daarna ben ik bij Hein en Daniëlle een boterham gaan eten.Toen tegen 14.00 uur naar Knutshauåen Barnehage gereden alwaar Wanida al stond te wachten. Ik heb daar tot 16.30 uur opplæring gekregen zodat ik volgende week daar schoon kan maken omdat Wanida dan een week vakantie heeft. Het is weer heel anders dan op het sykehjem , de aanleunwoningen en als thuishulp, maar wel heel erg leuk. Ik was nog nooit binnen geweest daar en wist ook helemaal niet hoe het er daar aan toe gaat. Er zijn  twee verschillende groepen, verdeeld op leeftijd, en ze hebben hun eigen lokalen,keuken, toiletten etc. Normaal gesproken gaan ze rond 14.30 naar buiten, na eerst gezamenlijk een stuk fruit gegeten te hebben.Best een heel gedoe om iedereen in hun warme buitenkleren te krijgen en daarna lekker buiten te gaan spelen. Ik heb nu ook een sleutel van de barnehage en kan volgende week dan ook de boel afsluiten als ik klaar ben met werken.
Ik ben vandaag ook bij de NAV geweest om te vragen hoe het met de ziektemelding stond van Peter. Nu bleek dat er spullen opgezonden waren om te scannen, maar die zijn dus gewoon kwijt en nu moet alles weer opnieuw ingevuld worden en opgestuurd. Dat wordt dus nog langer wachten en dan is het nog maar de vraag hoeveel ziektegeld er uitgekeerd wordt. We kunnen ons er wel druk over maken maar dat kost te veel energie en die kunnen we wel beter besteden. We hebben een boterham en een warm huis, dus we wachten maar rustig af.

Vrijdag 8 november zijn we 's-middags bij Hein en Daniëlle in de werkplaats geweest en daarna op bezoek bij Nico en Ineke. '-Ochtends hebben we eerst wat foto's gemaakt.








Zondags zijn we eerst naar Holøydalen Kirke gegaan voor de gudstjeneste ( kerkdienst) en daarna was het tijd voor Kake. Het is namelijk Vaderdag vandaag in Noorwegen.


Maandag 11 november ben ik naar Tolga gereden om te werken in de barnehage. Het sneeuwde iets en het waaide op de heenweg. Toen ik klaar was met werken heb ik de boel afgesloten en het vuil weg gegooid. Daarna in de auto om de weergoden te trotseren.Het stormde en sneeuwde en was niet echt lekker om te rijden.Samen met nog twee andere auto's ben ik in colonne naar Kåsa gereden alwaar Peter net de garagedeuren open deed zodat ik gelijk naar binnen kon rijden.

Woensdag 13 november had ik eerst een afspraak om te kijken of ik bij iemand kon gaan schoonmaken voor Kerst. Ook daar was er koffie en kake, die over was van Vaderdag. Ik ga daar 19 december het huis schoonmaken en daarna bekijken we of er een vervolg komt.
Daarna naar de barnehage en toen weer naar huis om Peter op te halen en Elin en Kjellrun om naar het Samfunnshus in Øversjødalen te rijden. Al met al wel even hecktisch.

Vrijdag 15 november heeft Peter mij bij het sykehjem afgezet zodat ik daar een paar uurtjes kon werken voor Siri. Peter is  naar de huisarts geweest en heeft daarna boodschappen gedaan in Tynset.
Ik heb tot 14.15 uur gewerkt en ben daarna naar de Barnehage gelopen. Het had gesneeuwd en er lag een cm. of tien. Op de barnehage even met Remco en Eleonie gepraat en daarna aan het werk. Na afloop mijn urenlijst ingeleverd en toen zat het werk in de barnehage er weer op. Het was spiegelglad buiten en ben dus voorzichtig naar het station gelopen.Daar stond Trude al te wachten en ik kon dus gelijk instappen. Ze heeft me helemaal thuis gebracht en heeft daar ook kennis gemaakt met Nana. Zelf heeft ze ook een bernersennen hond. 's-Avonds een chocoladetaart gemaakt en wat televisie gekeken.

Zaterdag 16 november worden we wakker en dan is het een spiegeltje buiten. Het is ruim boven nul en het dooit als een gek. De grassprieten komen weer door de sneeuw heen kijken.Er is een weer waarschuwing voor Trondheim en omgeving alwaar orkaan Hilde huis kan gaan houden. Bergen staat blank, er zijn veel bergwegen gesloten en op veel plaatsen zijn aardverschuivingen geweest.
Erik, onze buurman, komt zand strooien en dat is wel zo fijn.
's-Middags vieren we Peter's verjaardag en het is fijn dat iedereen de slechte conditie van de weg heeft getrotseerd om bij ons te komen. Dennis , Remco, Elonie en kids, Nico en Ineke , Miranda en kids , Matje, Colinda en kids en Daniëlle. Hein komt later ook nog want hij is eerst op jacht geweest.
We hebben de grill nog aangestoken en worstjes en marshmallows verorberd. Al met al een leuke gezellige dag.

Zondag 17 november is pas goed te zien hoeveel sneeuw er verdwenen is als we een eindje de berg op gaan.









 De zon staat aan een prachtige blauwe hemel en het ziet er heel mooi uit. Mickey wil wel naar buiten en ik besluit om Sindre ook maar buiten te zetten.
Sindre is de eerste die over het ijs naar de overkant gaat, terwijl Mickey eerst even op de rots gaat zitten.



Binnen tien minuten is Sindre weer binnen terwijl Mickey het heel wat langer uithoudt. Op een gegeven moment heeft ze een muis te pakken en die wordt verorberd onder de verhoging bij de voordeur. Tegen hal vijf komt ze dan gelukkig ook naar binnen en dan is het alweer aan het vriezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten