maandag 9 april 2012

Noorse Paasvakantie

Een ijssculptuur in onze voortuin.


Maandag 2 april 2012 heb ik vanaf 10.00 uur geholpen in het samfunnshus in Øversjødalen. Het was Dalarennet med start fra Øversjødalen og Kåsa. Een langlauftocht dus. Ik heb in de keuken achter de kassa gestaan en heel veel soep geserveerd. Het was betasoep, een gevulde groentensoep met ook aardappel erin. Heel erg lekker. Er werd besmeerd brood en flatbrood bij geserveerd. Je kon ook koffie kopen en een aantal verschillende soorten taarten. Het ging heel goed en ik heb een heleboel bekende gezichten gezien. Volgend jaar de namen erbij??? Na afloop hebben we gezamelijk alles opgeruimd en kreeg ik een grote bak soep en een brood mee voor thuis. Dat kwam goed uit want na drie dagen vrijwilligerswerk was ik behoorlijk moe.

Dinsdag 3 april begon goed. Ik was wel wat moe en stijf maar het ging. Op een gegevens moment ging het echter niet meer en ben ik met een hevige hoofdpijn mijn bed in gekropen. Een paar stevige paracetamols moesten uitkomst bieden. Helaas was dat niet het geval waardoor ik woensdag niet meer heb kunnen werken. Niet thuis en ook niet in het samfunnshus alwaar ik mee zou helpen met de basar.
Femke is deze dag naar de neuroloog in Tynset geweest voor een controle van de zenuwen in haar been. Ze heeft nl. dikwijls last van een slapend been. Gelukkig is er niets ernstigs aan de hand en is het alleen erg vervelend. De zenuw zit bekneld maar dit komt niet door een ziekte oid.

Donderdag 4 april ging het gelukkig weer wat beter en heb ik het werk weer op kunnen pakken. Femke is 's-avonds naar Kåsa gegaan alwaar het feest was in de Fjelltun. Dennis en Nigel waren uitsmijter en Mel en Femke hebben ook geholpen met opruimen. Femke is daarna in Kåsa blijven slapen.

Vrijdag 5 april kwam Femke 's-ochtends even thuis om haar werklaarzen op te halen. Ze had eerst Dennis geholpen met de koeien maar ging daarna terug naar Mel en Nigel aangezien er toeristen zouden komen. Colinda,Matjo,Tino en Loreena zijn 's-middags gezellig op de koffie geweest en hebben van een van de cakes geproefd die ik had gemaakt voor de kakelotteri van zaterdag.
Femke kwam even daarna ook thuis maar zij was zo moe dat ze een dutje is gaan doen.
Peter en ik zijn niet meer naar de kerk gegaan 's-avonds.

Zaterdag 6 april hebben we eerst lekker ontbeten in het samfunnshus.



Lina,Tove og Kari Grethe
Het was weer zeer goed verzorgd. Vorig jaar stond ik er om te helpen en nu was ik er om lekker te genieten. Voor 70 Nkr per persoon een aanrader. Ook meegedaan met de kakelotteri en heb dus een lekkere taart gewonnen. Mijn eigen twee zelfgemaakte berencakes zijn daar achtergebleven.
Daarna hebben we Femke naar Mel en Nigel gebracht en kreeg ik een puppie van twee weken oud in mijn armen gestopt en heb hem een flesje gegeven. Hij had net zijn oogjes open en het was ontzettend lief. Femke had de andere pup en heeft haar ook melk gegeven.
Daarna zijn Peter en ik naar de werkplaats van Hein en Danielle gereden in Tolga. We hebben Hein nog gefeliciteerd, hij was afgelopen donderdag jarig, en hebben nog een prijs van Hodalen Hutspot meegekregen voor onze buurman Jan.
Daarna door naar Tynset om boodschappen te doen. Wat een enorme drukte. We hadden onderweg naar Tolga al gezien dat er overal auto's stonden van mensen die daar een hut hebben, dus we wisten dat er meer mensen waren dan normaal. Alles stond vol. We zijn naar de europris geweest, daarna naar de coop en toen naar de rema en toen heel vlug terug naar huis, naar de rust. We hadden nog wijn willen kopen maar de vinmonopolet was gesloten, logisch als er zoveel mensen zijn die iets willen kopen. Hier waren nl. de winkels op donderdag en vrijdag dicht geweest en er waren zelfs heel veel noren die naar Zweden gingen op een zgn. Harry-tour.
Thuisgekomen hebben we alle boodschappen opgeruimd, koffie gedronken en daarna nog wat hout gezaagd en gekapt. Ook stond een van mijn berencakes bij de voordeur. Overgebleven van de kakelotteri. Kan dus zondag ook op tafel.
Om 22.00 uur belde Femke op om te zeggen dat ze in Kåsa bleef slapen, ze gingen eerst pizza eten.

Zondag 8 april hebben Peter en ik samen een paasontbijtje gegeten. Dennis kwam Femke thuisbrengen en die is daarna gaan douchen. 's-Middags hebben we de verjaardag van Femke gevierd. Heel erg gezellig. Jan was er als eerste en daarna kwamen Colinda,Matjo en Tino. Daarna Mel en Lauren, een chinese die in Engeland woont en twee weken komt helpen bij Mel en Nigel. Dennis was met hun meegereden. Inger kwam ook nog na haar werk.

Allerlei lekkers.

Wachtend op de visite.

Peter,Jan,Inger,Colinda,
Femke en Mel.

Tino,Matjo,Peter,Jan en Inger.

Colinda,Femke,Mel en Lauren(met een schrobbelaer).
Kwam er naderhand achter dat Dennis telkens maar een gedeeltelijk op de foto staat. Volgende keer beter opletten voor mij dus.
Toch best wel leuk en lastig, overschakelen van nederlands naar noors en engels. Krijg je soms best gekke woorden van.
's-Avonds wat televisie gekeken.

Maandag 9 april eerst lekker uitgeslapen en daarna Nana uitgelaten. Paasbrunch gegeten, wat gesurfd op het internet, wat gelezen en nog wat hout gezaagd en gekapt. Al met al een ontspannen dag geweest. Als diner lekker frietjes gegeten met pindasaus.
Zometeen naar bed voor weer een gewone arbeidsweek. Femke naar Litun in Tynset en Peter en ik hier in Øversjødalen.

1 opmerking:

  1. Geeft niet van de foto, hoe minder ik er op sta hoe beter :D
    . Dennis

    BeantwoordenVerwijderen