donderdag 15 maart 2018

Peter en Femke naar Nederland, møte in Øversjødalen en varkens

Toen we afgelopen november bij Havebo in Nederland waren hebben we gesproken over een opleiding die Peter zou gaan geven aan 1 of 2 medewerkers van Havebo. De bedoeling was dat zij naar Noorwegen zouden komen en dat ze dan gedurende een week opgeleid zouden worden door Peter. Door allerlei omstandigheden kon dit niet doorgaan en werd besloten dat Peter naar Nederland zou gaan om in Den Dolder de opleiding te gaan geven. Femke zou meegaan om aldaar een opleiding te krijgen ij het uittekenen van combinatievloeren.

Zodoende rijden Femke en Peter zondag 11 maart tegen half twaalf met de auto van Femke naar Røros om aldaar het vliegtuig te nemen naar Gardermoen. Van daaruit naar Schiphol en dan naar Hotel van der Valk in De Bilt.


Daar gaan ze



Ik ga alvast wat sneeuw en ijs opruimen bij de garage aangezien daar een hele grote richel is ontstaan en dat het maakt het moeilijker om in en uit te rijden.
Ook verwijder ik de sneeuw bij het platje bij de voordeur en gaat de kerstverlichting die daar nog hing weer naar de kelder.

Verder die dag teken ik nog wat en laat regelmatig Beer en Cissa uit, verzorg ik de varkens en de kippen alsook onze katten en die van Femke.

Die avond begint het weer te sneeuwen en te waaien en zit ik lekker binnen en kijk wat televisie.

Maandagmorgen komt Erik de boel sneeuwvrij maken en tegen kwart over negen wordt Colinda bij mij afgezet en nadat we een kop thee hebben gedronken vertrekken we naar Øversjdalen alwaar het ordførerdag is vandaag. De weg is redelijk te berijden en we komen gelijktijdig aan met de delegatie uit Tolga.  We krijgen uitleg en informatie van Infonet inzake internet en daarna nog wat info inzake Telenor. Daarna een hele goede presentatie van de brandweer inzake preventie en wat te doen bij brand.

We krijgen koffie, belegde broodjes en taart en daarna is het tijd om even over de bibliotheek te praten en wordt er wat uitleg gegeven door de nieuwe eigenaren van de school in Øversjødalen.
Kaj en Gro hebben samen met Jan Oddbjørn en Marie de school gekocht maar nu heeft Marie haar deel verkocht aan een zekere David. Hij heeft een stuk grond gekocht van Kaj en gaat daar een hut bouwen. De bedoeling is dat ze gaan samenwerken met het samfunnshus, dus we zijn benieuwd hoe dat gaat. Ook wil het samfunnsus de grond overnemen waar nu de parkeerplaats en het grasveld is. Dit is nu nog van de kommune maar die wil het niet meer onderhouden. Wordt vervolgd.

Daarna wordt Colinda door Magnhild naar Iren gebracht en rijdt ik weer terug naar huis.
Alles wordt weer verzorgd en uitgelaten en dar ga ik weer wat tekenen.

Die avond komen Bert en Adrie naar het hotel en eten ze samen met Peter en Femke.

Dinsdagmorgen beginnen we weer aan een nieuwe dag en die middag rijdt ik nar Tynset om weer varkensvoer op te halen. Ook een bezoekje aan de Felleskjøpet en dan weer naar huis.
Alles weer uitlaten en dan de zakken sorteren. Heb ondertussen ook bericht gehad dat ze morgenochtend de varkens komen ophalen en dat woensdagavond ze weer nieuwe varkentjes komen brengen.

Peter en Femke rijden om drie uur richting Maastricht en na een behoorlijke file ivm een ongeluk komen ze iets na zessen daar aan. Yore en Carney zijn blij met de cadeautjes en ze hebben een leuke avond daar zo samen.







Nienke en Jhon hebben wat boodschappen voor mij gedaan en dat kunnen Peter en Femke nu mooi meenemen. Ze hebben er nog wat extra lekkere dingen bijgedaan. Dank je wel nog.


Woensdagmorgen maak ik wat foto's terwijl ik de honden uitlaat.








Daarna koffie zetten en dan komen Sissel en Kevin om mij te helpen als Nortura de varkens komt ophalen.




Tegen kwart voor negen komt Per Erik aangereden en even later zitten de varkens al in de auto. Het ging supersnel en goed.


Daarna ga ik de stal uitmesten zodat alles weer kan drogen. Daarna weer werken en de beestjes uitlaten.











Peter en Femke hebben hun tijd er weer op zitten bij Havebo en ze brengen aan het einde van de middag de auto terug en nemen dan de shuttkebus naar het Best Westernhotel in Hoofddorp alwaar ze de laatste nacht zullen doorbrengen voordat ze morgen weer terug vliegen naar Noorwegen.

Tegen half zes ga ik naar Øversjødalen om vuil en glas weg te brengen en dan naar het Samfunnshus om koffie te drinken.
Tegen half acht ga ik weer terug omdat ik het zaagsel en stro nog weg moet leggen. Ook wat voer in de bakken en dan is het wachten op Nortura.
Tegen half tien komt de wagen en dan is het een drama om ze uit de auto te krijgen. De zijn goed wakker en hebben in het geheel geen zin om die warme auto te verlaten en door de kou de stal in te gaan. Hij probeert van alles en als niets helpt pakt hij ze ten einde raad maar een voor een op en draagt ze de stal in. Met recht kun je dan praten over krijsende varkens. Eenmaal in de stal lopen e gelukkig recht naar hun plaats en beginnen ze overal aan te voelen en te bijten. Ook het eten en drinken wordt gevonden dus dat is prima.





Daarna ga ik Beer en Cissa uitlaten en lig ik tegen half twaalf in bed. Alles ie goed verlopen gelukkig.


Donderdagmorgen is het weer een winters temperatuurtje: -19 maar ze verwachten de zon dus dat is prima. Alles wordt weer verzorgd en ik ga weer aan het werk.

Ik weet dat het vliegtuig van Wideroe iets voor half vier bij ons over kan komen en jawel hoor, daar is hij. Goed kijken maar je ziet een stipje.



Zo komen Peter en Femke tegen vijven weer aangereden en zijn we allemaal weer thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten